Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Ovoce je zdravé, ale je potřeba s ním při dietě šetřit

Ovoce je zdravé, ale je potřeba s ním při dietě šetřit



Ovoce je úžasné. Je sladké, obsahuje spoustu rozpustné i nerozpustné vlákniny, vitamíny, minerály a vodu. Nepotřebuje nijak dochucovat ani upravovat, protože už samo o sobě chutná skvěle. Ovoce patří mezi průmyslově nezpracované potraviny, které mohou přímo ze stromu zamířit do našich úst.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ovocné a zeleninové drinky – jsou skutečně dietní?

Sušené ovoce - sladkosti pro zdraví

Vláknina v jídelníčku

 

Ještě nedávno se konzumace ovoce doporučovala také těm, jenž chtějí zapracovat na svých křivkách. Doporučení zůstávají více či méně stejná - pokud chcete hubnout, ovoce klidně jezte - rozhodně ale nepodlehněte dojmu, že ho si ho můžete dopřávat kdykoliv a v jakémkoliv množství.

Když nahlédnete do kalorických tabulek, zjistíte, že většina ovoce není nijak energeticky náročná. Dejte si ale pozor na gramáž - třeba takový vodní meloun (botanicky je to sice zelenina, ale do salátu by si ho určitě nikdo nenakrájel) má jen 33 kcal na 100 gramů, nicméně 100 gramů melounu odpovídá obdélníčku z jeho dužiny o rozměrech asi 5 x 15 cm. Jestliže si k odpolední svačině ukrojíte celý plátek, dostanete do sebe s vodou a vitamíny také slušnou dávku jednoduchého cukru.

Ovoce je vždy lepší volbou než sladkosti, ale cukr je stále cukr, a to, že ten ovocný je přírodní, neznamená, že se nebude při nadměrné spotřebě chtít zavrtat do vašich boků.

 

Zjistěte, jaké ovoce jíst, abyste si pochutnali, ale přitom hubli:

Banány - žluté plody si dopřávejte k snídani, dopolední svačině, před aerobní aktivitou nebo po silovém tréninku pro doplnění zásob glykogenu. Ve 100 gramech (malý banán) ukrývá asi 90 kalorií a 12 gramů cukru. Pyšní se vitamíny C, B a A, draslíkem, hořčíkem, vápníkem i fosforem. Při hubnutí je dobré banány používat jako sladidlo třeba do celozrnných koláčů nebo obilných kaší.

Jablka - největší výhodou jablek je, že se musejí pořádně kousat, takže je jedení pomalejší, tělo má víc času na trávení a mozek na uvědomění pocitu sytosti. Je dobré jíst jablka, která vyrostla na našem území, a která nejsou příliš stříkaná chemikáliemi. Ve 100 gramech najdete 60 kalorií.

Ananas
- ve 100 gramech ananasu  je asi 57 kalorií, ale také spousta vody, vitamíny A, B1, B2, C, vápník, železo, draslík, hořčík či fosfor. Důležitou látku představuje přírodní enzym bromelain, jenž pomáhá při hubnutí. Ananas také umí zbavit organismus přebytečné vody a otoků.

Jahody - jen s 37 kaloriemi ve 100 gramech těchto voňavých plodů se jahody dostávají na přední příčky mezi pomocníky v hubnutí. Ačkoliv jsou sladké, mají málo cukru. I když spořádáte na posezení celou krabičku, Vaši dietu to nijak neohrozí.

Červené ovoce - rybíz, maliny, ostružiny, borůvky a další bobulky nemají moc kalorií, jsou krásně barevné, voní a při hubnutí nejlépe pomohou, když si je vlastnoručně nasbíráte. Proto příště při pátrání v borůvčí pro každou bobuli dřepněte, abyste potěšili nejen žaludek, ale také stehna a hýždě.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Ovoce vás zbaví stresu