Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Margarín nebo máslo? Co si vybrat?

Margarín nebo máslo? Co si vybrat?



Odemykáte dveře od bytu a už si představujete, jak z nákupní tašky vytahujete ještě teplou bagetu z nedaleké pekárny. Představujete si, jak si ji namažete - ale čím? O másle se říkalo, že je moc tučné, obsahuje nasycené mastné kyseliny, a proto způsobuje zvyšování cholesterolu v krvi a tím pádem kardiovaskulární onemocnění.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak číst etikety potravin?

Dietní úprava potravin

Proč nejíst/jíst - Mléčné výrobky

 

O margarínu jste možná ale zase někde četli, že kvůli transmastným kyselinám je pro naše zdraví hotovou zkázou. Protože nic není černobílé, zvažte pro a proti másla i margarínu a rozhodněte se, čím si pečivo namažete příště.

Máslo se řadí mezi mléčné výrobky a vzniká tak, ze se v podstatě zahustí mléčný tuk. Mělo by pak obsahovat 80% tuku, asi 15% vody a mléčnou sušinu (laktózu i bílkoviny).

Podle trvanlivosti rozlišujeme máslo čerstvé, jenž bychom měli spotřebovat do 20 dnů od data výroby. Máslo stolní, které běžně kupujeme, si můžeme užívat asi tři měsíce.

Podle obsahu tuku máslíčka rozdělujeme na ta přepuštěná (v současné době v prodejnách zdravé výživy známá jako „ghí“, podle legislativy nazývaná „mléčný bezvodý tuk“) s obsahem tuku až 99,9% - díky tak vysokému procentu tuku odolávají vysokým teplotám, takže jsou skvělá na smažení, na ta klasická, vyrobená pouze ze smetany, s 80% tuku a dál existují másla se smetanovým zákysem, se sníženým obsahem tuku a dokonce také s nízkým obsahem tuku.

Máslo se pyšní specifickou chutí, kvůli které ho tak milujeme. Co se týče nutričních vlastností, máslo je plnohodnotný mléčný tuk, obsahující nasycené mastné kyseliny s krátkou délkou řetězce. Najdete v něm ale také vitamíny A, D, E i K.

Na rozdíl od let minulých, kdy byl nasycený tuk obviňovaný z chorob srdce, cukrovky i obezity, se dnes máslo doporučuje víc, než margaríny. Ukazuje se, že uvedená onemocnění jsou způsobená spíš nadměrnou konzumací jednoduchých cukrů a vysoce zpracovaných potravin.

Margarín je, na rozdíl od másla, vyrobený z tuků rostlinných. Toho mléčného může mít jen 3%. Vznikl jako náhražka másla a o jeho vlivu na zdraví se vedou dlouhé diskuze. Oproti živočišným tukům je u margarínu výhodou nižší podíl nasycených mastných kyselin a vyšší podíl těch nenasycených. U spotřebitelů je oblíbený také díky tomu, že se snáz roztírá, nicméně jeho pozitivní vlastnosti jsou často na úkor chuti. Výrobci rádi margarín kombinují právě kvůli chuti s máslem, ale jeho obsah v nich nesmí překročit 15%.

Margarín je průmyslově zpracovaný produkt, který se musí vylepšovat emulgátory, stabilizátory, konzervanty, barvivy, aromaty i regulátory kyselosti. V minulosti (a u těch méně kvalitních i dnes) byla velkým negativem přítomnost transmastných kyselin, jenž vznikají ztužováním (hydrogenací) tuku. Tyto kyseliny zvyšují hladinu cholesterolu, přispívají ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění, diabetu i onkologických chorob.

Ať už si namažete chleba čímkoliv, určitě to nepřehánějte s množstvím. Dejte přednost kvalitě před nízkou cenou a spíš vybírejte ty výrobky, které neprošly drastickou technologickou úpravou. Máslo nad margarínem vyhrává, a to jak svou chutí, tak složením, kvalitou i nutričními vlastnostmi.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Hubnutí a konzumace tuků
Jídlo a výživa Tuky a jejich význam pro lidský organismus