Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Ovocné a zeleninové drinky – jsou skutečně dietní?

Ovocné a zeleninové drinky – jsou skutečně dietní?



Ovocným či zeleninovým drinkem by se dal nazvat každý nápoj, který ovoce a zeleninu obsahuje. Nesporně patří do pitného režimu, nicméně jen některé z nich přinesou našemu tělu víc užitku, než škody.

Tekutiny, jenž během dne člověk přijme, pocházejí z jídla (ovoce, zelenina, polévky, mléčné výrobky) a z nápojů, přičemž jednu třetinu má tvořit obyčejná, neperlivá stolní voda, druhou třetinu minerálky a poslední třetinu právě ovocné a zeleninové nápoje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Je vám horko? Nejlepší osvěžující dietní nápoje.

Potraviny, které ochladí váš organismus

Jak se stravovat v horkých letních dnech

 

Drinky ze zeleniny jsou pro zdraví lepší, než ty ovocné, protože obsahují minimum sacharidů. Právě kvůli cukrům si na ovocné osvěžení dejte dobrý pozor - v domnění, že pijete něco zdravého a dietního do sebe dostáváte spoustu jednoduchých sladkých cukrů. Ačkoliv jsou tyto cukry přírodní, stále se v organismu chovají jako cukry, to znamená, že dokáží dodat energii, ale zároveň rozhoupou hladinu cukru v krvi a jejich nadbytek se ukládá v podobě tukových zásob.

 

Zorientujte se ve světe ovocných a zeleninových drinků a už nikdy nesáhnete vedle:


Ovocné minerálky - minerální vody s příchutí se tváří velmi lehce, zdravě a dietně. Většina takových vod ale obsahuje až 15 kalorií na 100 mililitrů nápoje, takže pokud vypijete minerálky celou láhev, dostanete do sebe 225 kalorií pocházejících z jednoduchého, sladkého cukru. Kdybyste místo toho vypili litr a půl obyčejné vody nebo minerálky bez příchuti, můžete si k ní dát klidně smetanový nanuk s čokoládovou polevou a vyjde to energeticky nastejno.

Fresh džusy - čerstvé vymačkané šťávy v sobě skrývají velké množství vitamínů i minerálů. Jejich nevýhodou je, že jsou opět plné cukru, takže je lepší je hodně ředit nebo smíchat se šťávou ze zeleniny. Koncentrovaný, nezředěný fresh je vhodný k doplnění cukrů po delším tréninku. U čerstvě vymačkaných šťáv je také trochu škoda i to, že přišly o dužinu plnou vlákniny, čímž se zvýší také jejich glykemický index.

 

clanek_zoot_600x150.jpg

 

Džusy - běžné džusy, jenž jsou k dostání v obchodech, jsou většinou vyráběny z koncentrátů ovocných šťáv, u kterých je otázkou, jak jsou vyráběny ony. Tyto nápoje bývají často doslazované cukrem nebo glukózo - fruktózovým sirupem (na rozdíl od freshů), a tím spolu s celkem přijatelnou chutí, do sebe dostanete i hromadu zbytečných kalorií - nehledě na to, že glukózo - fruktózový sirup způsobuje zvýšené ukládání tuku kolem jater.

Sirupy
- jestli chcete žít zdravě a nepřibírat, nekupujte je. Sirupy, i bez přidaných éček, jsou extrémně koncentrovaný cukr. I když si ho hodně zředíte, moc si nepomůžete - raději si do vody vymačkejte šťávu z citronu a doslaďte ji jemně medem nebo stévií.

Koktejly
- u nich je výhoda, že nevyhazujete dužinu, takže společně se šťávou plnou vitamínů vypijete také vlákninu. Ta pročistí střeva, sníží glykemický index nápoje a dokáže i zasytit. Zkuste do letních koktejlů nepřidávat mléko ani cukr - ovoce je chutné samo o sobě, takže to není vůbec nutné. Pokud byste ale přece jen chtěli koktejl zjemnit, kápněte do něj trochu jogurtu nebo kefíru a tím vykouzlíte lahodné a výživné smoothie.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jsou proteinové nápoje dobré a nebo špatné?
Jídlo a výživa Proč pít vodu s citronem