Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Proč nebýt vegetariánem?

Proč nebýt vegetariánem?



Vegetariáni jsou lidé, kteří odmítají konzumovat maso a masné produkty, a to z rozličných důvodů (kulturních, zdravotních, etických, náboženských, filozofických, ekologických, ekonomických, anatomických, ale také kvůli vlastnímu přesvědčení nebo protože je to v módě).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vegetariánství jako módní výstřelek?

Proč jíst/nejíst - Maso

Bílkoviny v jídelníčku

 

Ať už je důvod pro odmítání masa jakýkoliv, každý má nárok na svá vlastní rozhodnutí a z nich plynoucí případné chyby. Diskuze zapřisáhlých vegetariánů s těmi, kteří maso jedí, neberou konce - oba tábory mají relativně silné argumenty a snad nikdy se nestalo, že by jeden či druhý změnil jen na základě těchto argumentů názor. 

Pokud je člověk dospělý, má právo jíst, co se mu zamane. Nikdy by ale neměl odpírat pestrý a vyvážený jídelníček, ve kterém by maso nemělo v žádném případě chybět, dětem nebo se ho zříkat v těhotenství. Pozor - řeč je o kvalitním, libovém mase, nikoliv o masných výrobcích s neuvěřitelným podílem soli a nasycených tuků.

Maso se skládá přibližně ze 70% z vody, z 15 - 20% z bílkovin, 1 - 5% tvoří tuk a dál v něm najdeme nebílkovinné dusíkaté látky, sacharidy a látky anorganické.

Jedení čehokoliv, takže i masa, vždy vycházelo z nutnosti, z podmínek, ve kterých se člověk nacházel. Proto Eskymáci nikdy nemohli být vegetariány a tropické kmeny naopak přežívaly spíš díky sběru plodů - a proto také nelze jednoznačně odpovědět na otázku, zda maso jíst či nejíst. Někomu prospívá a jinému může škodit.

Důvodů, proč maso jíst je ale hned několik:

Bílkoviny - proteiny masa jsou rostlinnými alternativami nenahraditelné, protože maso disponuje kompletním spektrem plnohodnotných esenciálních aminokyselin (tělo si je neumí vyrobit).

Vitamín B12 -  diskutovaný vitamín B12 najdete hlavně v živočišných produktech (v mase, mléce a vejcích). Je pravda, že některé mořské řady se jím mohou pyšnit také, ale je otázkou, jaké množství řas je člověk schopný zkonzumovat. Bez tohoto vitamínu nefunguje správně nervový systém, takže s jeho případným nedostatkem není radno si zahrávat.

Minerály - v červeném mase najdeme vysoký obsah železa, které je nezbytné pro krvetvorbu. Výhodou také je, že z tohoto zdroje dokáže organismus železo využít mnohem snáz, než ze zdrojů rostlinných. Podobně je na tom zinek - také je lépe využitelný z masa než z rostlinek. Selen, jenž funguje jako antioxidant, z masa můžete čerpat také.

Tuk - už dávno pominuly doby, kdy se na živočišný tuk hledělo jako na čisté zlo. Organismus ho dobře zpracovává, rozpouští se v něm vitamíny A, D, E a K a představuje zdroj energie.

Dalším pozitivem masa je téměř nulový obsah sacharidů, proto se hodí ke snižování hmotnosti. Nepopiratelným faktem také je, že dobře upravené maso skvěle chutná a jeho chuť není možné uspokojivě nahradit žádnou náhražkou ze sóji nebo obilovin.



Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Řadíte se k vegetariánům? Jezte více luštěnin a ořechů!
Jídlo a výživa Být či nebýt vegetariánem
Jídlo a výživa Děti a vegetariánství