Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Je rýže dietní?

Je rýže dietní?



Rýže je úžasným zdrojem komplexních sacharidů. Patří k nejstarším pěstovaným obilovinám a pokud není uvězněná v sáčku, pyšní se mnoha barevnými variacemi, od červené přes hnědou a fialovou až po černou. Tak, jako téměř všechny obiloviny, je dnes vystavená hrozbě genetické modifikace, která se týká hlavně USA a Číny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Není rýže jako rýže

Proč jíst rýži

Přílohy k jídlu - ano nebo ne?

 

Malá bílá zrníčka jsou tvořena ze tří čtvrtin škroby a obsah tuku v nich je prakticky nulový. Výhodou rýže také je, že neobsahuje lepek, a ať už je loupaná nebo neloupaná, své uplatnění najde vždy. Loupaná verze je dobře stravitelná, a proto se hodí do šetřících diet. Neloupané druhy zase vynikají díky vysokému podílu vlákniny a vitamínů E i B.

I když je rýže nutričně velmi bohatá a zdravá, stále myslete na to, že je to nálož sacharidů. Volte ji proto jako přílohu hlavně k obědu, nebo si ji dopřejte jako jídlo před tréninkem či po tréninku.

Rýžové pokrmy se tváří dietně, ale pokud chcete hubnout, musíte si také kontrolovat jejich množství. Třeba v takové větší porci sushi je možné na posezení zkonzumovat celodenní příjem sacharidů. V závodních jídelnách, kde se s oblibou přidávají k rýži omáčky, se nízkotučná potravina snadno promění v energetickou nálož.

Rýži se určitě nevyhýbejte. Vyzkoušejte různé druhy a najděte si svou favoritku:

Bílá rýže - po zbavení slupek i klíčků a vyleštění zbudou krásně bílá zrníčka, která nepodléhají tak snadno žluknutí, ale tímto technologickým zpracováním bohužel také přijdou o vitamíny, minerály i vlákninu. Vyrábí se v dlouhozrnné, střednězrnné a kulatozrnné variantě (ta je nejlepší na rizota a kaše).

Basmati - v hindštině znamená slovo Basmati „královna vůní“ a právě takové označení si tato rýže právem zaslouží. Pochází z Indie a pyšní se jemně oříškovou příchutí. Její podlouhlá, štíhlá zrníčka by měla být po sklizni správně skladovaná rok a půl v suchu a temnu a pak připravovaná přesně podle návodu, aby vynikla její pravá chuti. Zajímavostí je, že tuto rýži zavlažuje voda přímo z ledovce a společně s čerstvým himalájským vzduchem se jít tak dostává té nejlepší péče.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Jasmínová rýže - zrníčka vonící po jasmínu kralují thajské kuchyni. Lepí se sice trošku víc, než rýže Basmati, ale to asijským pokrmům dodá jedině šmrnc. Díky lepivé konzistenci se dá jíst hůlkami, ale také se hodí na přípravu kaší a dezertů. Tento druh rýže pomáhá regulovat hladinu cholesterolu v krvi.

Celozrnná (natural) - hnědá rýže se zachovaným klíčkem obsahuje vitamíny B1, B2, B6 a E, dál vápník, fosfor a hořčík. Právě kvůli klíčku má vyšší obsah tuku a snáz žlukne, ale její výživové vlastnosti určitě stojí za to.

Divoká rýže
- indiánská rýže vlastně ani není rýže. Jedná se o semínka vysoké vodní trávy ze Severní Ameriky. Sbírá se ručně,  proto je dražší a často se přimíchává k dlouhozrnným odrůdám rýží.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tři pravidla správného trávení sacharidů
Jídlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo