Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Naučte se vážit a počítat potraviny i vy!

Naučte se vážit a počítat potraviny i vy!



Existují různé způsoby, jak zhubnout, váhu si udržet nebo nějaké to kilo nabrat. Pokud vám nevadí počítání a máte rádi exaktní metody, pořiďte si kuchyňskou váhu, otevřete notebook a můžete začít. Počítání a vážení je sice časově náročnější, než jen odhad porcí od oka, ale ukazuje se, že pomáhá udržet kontrolu nad jídelníčkem. Dalším faktem je to, že lidé mají často sklony ke zvětšování porcí - zkuste si jen tak cvičně nasypat do misky 50 gramů rýže a pak ji zvažte - uvidíte, jestli je váš odhad přiměřený. Člověk, které chce se svou hmotností něco dělat, by se měl naučit odhadnout váhu potravin, ale také vědět, kolik energie se v nich skrývá a z jakých makroživin tato energie pochází. Naučte se vážit a počítat i vy - inspirujte se těmito tipy, jenž vám celý proces usnadní a uvidíte, že to není nic těžkého.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak číst etikety potravin?

Jak skladovat potraviny

Jak jíst a nepřejídat se

 

Energetická hodnota - kalorická hodnota potravin se skládá ze součtu energie ze sacharidů, z tuků a z bílkovin. V jednom gramu sacharidů a bílkovin jsou 4 kalorie (17 kiloJoulů), v jednom gramu tuku 9 kcal (38 kJ). Gram alkoholu má kalorií asi 7. Na obalech potravin se setkáte s rozdělením sacharidů na sacharidy a cukry - cukry jsou sladké a rychle zvedají hladinu cukru v krvi, proto si vybírejte takové potraviny, které mají cukru co nejméně.

Kalorické tabulky - na internetu si najděte počítadlo kalorií a živin, které vám bude sympatické. Samozřejmě existují také různé aplikace pro chytré telefony. Pomocí těchto programů si spočítejte, kolik sacharidů, tuků a proteinů byste měli denně přijmout, abyste dosáhli svého cíle. Programy vycházejí z věku, výšky, aktuální hmotnosti, pohybové aktivity a vašich představ o úbytku nebo nabírání váhy. 

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Poměr živin - doporučení ohledně poměru živin a jejich rozložení během dne se mění. Obecně by se ale dalo říct, že vhodné je přijmout energii, která pochází z 20% z bílkovin, z 50% ze sacharidů a zbylých 30% připadá na tuky. Sami znáte svoje tělo nejlépe, proto pokud dobře hubnete při nízkosacharidovém režimu, poměr si upravte podle svých potřeb.

Kuchyňská váha - pořiďte si váhu vážící s přesností na gramy. Vážení ingrediencí by mělo probíhat tak, že na váhu postavíte misku, zapnete ji a potravinu zvážíte. Dejte si pozor na vynulování váhy vždy, když na ni postavíte nějakou nádobu, abyste nemuseli její hmotnost složitě odečítat. Tuto funkci má dnes už skoro každá váha.

Nápoje - počítejte energii ze všeho, co obsahuje znatelné množství kalorií (zeleninu, jako je třeba ledový salát, vážit nemusíte, protože skoro žádné kalorie nemá a akorát by vás to zdržovalo). Nezapomínejte, že i mléko do kávy nebo trocha sirupu v minerálce dokáže s denním příjmem cukru pořádně zahýbat.

Vážení ingrediencí - ingredience važte suché a za syrova. To znamená odvažujte neuvařenou rýži, syrové těstoviny, brambory i syrové maso. Většina kalorických tabulek uvádí energetickou hodnotu jídel v syrovém stavu.

Vaření pro více osob - pokud vaříte pro víc lidí nebo si chystáte jídlo dopředu, přísady zvažte a poté uvařte. Uvařené suroviny znovu zvažte a pro sebe odeberte jen Váš podíl. Když tedy máte sníst například 80 gramů rýže k obědu a chcete si uvařit na dva dny dopředu, odsypte 160 gramů rýže, uvařte ji a pak znova zvažte. Z celku si pak odeberte polovinu a druhou půlku si schovejte na druhý den.

Stravování se venku - když jíte mimo domov, zkuste váhu jídla odhadnout nebo si zapamatujte podle jídelního lístku, jak velkou porci jste vlastně obdrželi. I v restauracích uvádějí hmotnost pokrmů v syrovém stavu.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Péče o sebe Nejhorší potraviny pro vaši pleť