Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Rezistentní škrob – přírodní zdroj vlákniny

Rezistentní škrob – přírodní zdroj vlákniny



Kdybychom si nemuseli odpírat knedlíky, sladké plněné koláčky, horkou bublaninu k odpolední kávě nebo sametové zahuštěné omáčky, bylo by hubnutí pohádka. Bohužel nejvíc se přibírá právě po ingrediencích, které jsou do těchto dobrot zapotřebí - po sacharidech. Většinu škrobů naše tělo dokáže téměř beze zbytku vstřebat a přebytečnou energii uložit do podkoží. Některé sacharidy ale dokážou trávení obelstít - dostanou se až do tlustého střeva a tam se chovají jako vláknina. Takové škroby se nazývají rezistentní.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hladové potraviny – víte, které to jsou?

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?

Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?

 

Když nahradíme při vaření a pečení část běžné mouky rezistentním škrobem (také se mu říká Hi-maize nebo Novelose), zvýší se celkový obsah vlákniny, aniž by se jakkoliv změnila chuť pokrmu. Tím, že se tento škrob nemění na glukózu, nehoupe se nijak závratně ani hladina krevního cukru, takže zůstaneme déle sytí, slinivka nemusí produkovat tolik inzulínu a nedochází k zvýšenému ukládání tukových rezerv.

 

Na rozdíl od celozrnné mouky nebo jiných alternativ (pohankové mouky, kukuřičné mouky, rýžové mouky, sojové mouky) nevyžaduje rezistentní škrob žádné zvláštní zacházení - má zkrátka stejné vlastnosti jako běžná bílá pšeničná mouka. Při pečení tedy můžete vytáhnout starou kuchařku po babičce a nemusíte se bát, že vám kynutý koláč zvadne, nebo že bude těsto víc sát vodu. Aby nedošlo ke zhoršení vlastností těsta, nahraďte klasickou mouku tou rezistentní jen z 15%.

Sacharidy jsou sacharidy, i když jsou méně vstřebatelné. Proto také obsahují nějaké kalorie. V případě rezistentního škrobu to dělá 130 kalorií na 100 gramů (běžná mouka jich má asi 358). Dál v něm najdete 31 gramů sacharidů, 56 gramů vlákniny a téměř žádný tuk či proteiny.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Rezistentní škrob je vysoce amylózní (amyláza tvoří asi 20% obilného zrna) kukuřičný škrob, jenž pomáhá redukovat energetickou hodnotu potravin, stejně, jako jiná vláknina, čistí střeva, snižuje glykemický index potravin a zlepšuje trávení.

Rezistentní škrob 2. typu (existují 4 typy podle stravitelnosti) můžete najít v nezralých banánech, v syrových bramborách nebo právě v kukuřičném škrobu s vysokým obsahem amylázy.

Rezistentní škrob působí proti rakovině tlustého střeva, proto bychom ho my, žijící ve střední Evropě, kde je výskyt tohoto typu karcinomu enormní, měli konzumovat ve velkém. Nevýhodou je, že tepelnou úpravou potravin, ze kterých tento škrob pochází (tedy hlavně z luštěnin, brambor, hnědé rýže, ječmene a kukuřice), jeho množství klesá.

Je škoda, že tento výrobek není jednoduché sehnat. Lze ho pořídit na internetu, nicméně aktuálně ho spousta internetových obchodů nemá. Rezistentní škrob, prodávaný pod různými obchodními značkami, není běžná potravina, ale doplněk stravy. Tak bychom s ním měli také zacházet.

Nelze čekat, že poté, co začneme péct buchty s tímto škrobem, zázračně zhubneme - je výhodné nahradit jím část běžné mouky, abychom snížili kalorickou hodnotu a zvýšili obsah vlákniny ve stravě, ale i tak bychom si měli nechat sladké pečivo k snídani nebo po náročném sportovním výkonu, knedlíky si dopřát jen občas k nedělnímu obědu a mlsání domácích sušenek omezit na minimum.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zbavte se závislosti na cukru. Zhubnete a budete zdravější!
Jídlo a výživa Tři pravidla správného trávení sacharidů
Jídlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo