Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Reverse dieting – obrácená dieta

Reverse dieting – obrácená dieta



Reverse dieting, aneb dieta naruby, je systém stravování, který se v poslední době těší velké oblibě. Jestliže patříte mezi ty, kteří si spousty let si ničili metabolismus zcestnými dietami, drželi dělenou stravu, vajíčkovou dietu, hubli podle úplňku, nechali do sebe píchat jehličky, užívali prášky na hubnutí, hladověli, přejídali se, experimentovali se sacharidovými vlnami, trávili půl života aerobním tréninkem a vůbec zkoušeli vyvinout neúměrné úsilí pro shození několika kilogramů a vyrýsování postavy (a to většinou neúspěšně), tento styl diety je pro vás jak stvořený.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Raw food, ano nebo ne?

Stravování, které může změnit život - IIFYM

Cheat day neboli prasečí den

 

Měsíce mučíte vaše tělo kalorickým deficitem, honíte se po lese nebo na běžeckém trenažéru, děláte kardio na lačno, odpíráte si oblíbené pochoutky s tím, že přece jíte „čistě“ a zdravě  a modlíte se za to, aby ty břišní svaly konečně vykoukly. Tělo ale není stroj. Takhle to do nekonečna rozhodně nejde a metabolismus se začne zpomalovat, vy jste unavení, frustrovaní a stále „tuční“. Je čas na změnu.

 

Reverse dieting je technika, kterou vymysleli chytří závodníci ve fitness proto, aby se po soutěžích, na kterých jsou téměř bez jakéhokoliv podkožního tuku a po týdnech kruté diety nedostavil jojo efekt, aby si tělo nepostavilo hlavu, a aby mohli dobrou formu udržet po celý rok. Reverse dieting neznamená, že zkrátka budete jen víc jíst - není to ale zase až tak jednoduché. Nemůžete se z ničeho nic začít ládovat čokoládou a pizzou - to by se množství podkožního tuku akorát zvýšilo a vám by bylo jistě zle od žaludku. Reverse dieting znamená, že přidáte týdně cca 100 - 200 kalorií a postupně tento příjem zvyšujete. Podstatné je navyšovat přijatou energii pozvolna, aby se organismus, který byl skoro týraný hlady, nevyplašil a nezačal všechno ukládat.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Cílem diety je navýšit kalorický příjem, aniž by se navýšil podíl tělesného tuku. Budete moct jíst víc, stoupne vaše hladina energie a zbavíte se také postupně „dietářského“ myšlení.

Dieta naruby není vhodná jen pro kulturisty a závodníky ve fitness, profitovat z ní budou také tito jedinci:


- chroničtí dietáři, kteří dlouhodobě dodržují dietu s velmi nízkým energetickým příjmem, a to téměř bezúspěšně
- ti, kteří mají metabolismus zpomalený do té míry, že už žádné další snižování kalorického příjmu nebo navyšování pohybové aktivity nepřináší naprosto žádné výsledky
- sportovci, jenž poctivě trénují, ale se cítí slabí, malátní a bez energie
- dietáři, kteří ztrácejí motivaci pro dodržování režimu i pro cvičení
- lidé se sklony k poruchám přijmu potravy

Čím přísnější je vaše stávající dieta, tím pozvolněji kalorie navyšujte. Zpočátku volte jako zdroj energie navíc komplexní sacharidy (třeba si dopřejte větší porci rýže).

Počítejte také s tím, že budete muset zapojit svou vůli - navyšování energie musí být opravdu pomalé a pro některé jedince pak bývá těžké ovládnout se a nespořádat na posezení celý sáček brambůrků. Když budete trpěliví, můžete se dostat na slušné porce dobrého jídla, aniž byste nabrali jediný gram tuku - a to je přece fantazie.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Intermittent fasting (IF)