Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Zbavte se závislosti na cukru. Zhubnete a budete zdravější!

Zbavte se závislosti na cukru. Zhubnete a budete zdravější!



Cukr naše tělo potřebuje, protože ho využívá jako zdroj energie. Díky němu funguje lidský mozek, srdce i svaly. Jenomže všeho moc škodí a s cukrem se to v posledních letech rozhodně víc než přehání. Cukrem se nejen uklidňujeme a děláme si radost. Spoustu cukru konzumujeme i nevědomky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

DIY – zdravé lahůdky, které si můžete udělat sami

Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?

Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo

 

Podle statistik konzumuje za posledních dvacet let každý Čech v průměru 38 kilo cukru ročně, přičemž lékaři doporučují nejíst víc než 20 kilo cukru za rok!

Sladká chuť je pro člověka přitažlivá, takže výrobci potravin cukr přidávají i tam, kde byste ho určitě nehledali, například do pečiva. Oslazují též levné a chuťově málo zajímavé výrobky. Zřejmě pod heslem „když to není dobré, ať je to aspoň sladké“ sypou bílý prášek do všeho, co chtějí zákazníkům prodat. Typickým příkladem jsou slazené limonády, které kromě sladké chuti nemohou spotřebitelům nabídnout nic jiného.

Cukr má vysokou kalorickou hodnotu, problém ale je, že s těmito kaloriemi často nepočítáme ve svém denním příjmu. Jako by si někteří mysleli, že svačinky a sladká pití se nepočítají. Jenomže počítají, a tak člověk přijímá větší množství kalorií, než spálí. Výsledkem je ukládání nadbytečně přijatých kalorií do tukových zásob a následná náchylnost k civilizačním chorobám.

Cukr jako droga
Cukr je návykový, a to doslova. Vědci dokázali, že po konzumaci jednoduchých cukrů a nasycených tuků se v mozku uvolní obrovské množství dopaminu, k čemuž dochází také po požití drog. Touha po dopaminu vede k další touze po droze, stejně jako po dortících. Jako každá závislost, i tato může vést k mnoha zdravotním problémům včetně obezity, diabetu a onemocnění srdce, ale i k úzkostem a depresím.

Doporučená denní dávka cukru u dospělého lehce pracujícího člověka je 60 gramů, což je pouhých 15 kostek cukru. Pokud se váš příjem cukru vejde do 100 gramů, dá se považovat za normální. Jestli ale tuto hranici denně překračujete, a dokonce několikanásobně, máte problém a měli byste se mu postavit čelem. Postavit se své závislosti na cukru a zbavit se jí.

Jde to i bez cukru. Jak na to?

1. Odstraňte ze svého jídelníčku zpracované a balené potraviny.
Neschovávejte je doma ani v kanceláři, protože když budete unavení, budete cítit nutkání sáhnout po rychlém zdroji energie. Vyměňte rafinovaný cukr za přírodní, vyměňte chemii v potravinách za to, co příroda sama vytvořila. Začleňte do svého jídelníčku hodně ovoce, zeleniny, dobré jsou i celozrnné výrobky.

2. Na cukr v potravinách myslete už při nákupu

Čtete etikety a vyhýbejte se potravinám, které obsahují bílý nebo hnědý cukr, kukuřičný a javorový sirup.

3. Nebuďte delší dobu bez jídla
Jezte malé porce po celý den. Abyste netrpěli hlady, vsaďte na celozrnné potraviny, libové maso a zdravé tuky.

4. Zvykněte si na zdravé svačiny během dne
Nespoléhejte se jen na tři jídla v podobě snídaně, obědu a večeře. A pokud si nemůžete dopřát plnohodnotný oběd či večeři, dejte si alespoň ovoce, zeleninu či ořechy. Když pocítíte chuť na sladké, dopřejte si čerstvé nebo sušené ovoce.

5. Nehltejte, jezte v klidu
Jen tak si můžete jídlo skutečně vychutnat a uspokojit své chutě. Žvýkejte pomalu a vychutnávejte každé sousto. Nejezte, když děláte něco jiného – například při práci nebo sledování televize. Váš mozek pak nezaregistruje signály o sytosti a vy toho sníte víc.

6. Najděte způsob, jak ventilovat stres, úzkost či nudu
Tyto negativní pocity tak nebudete muset zahánět jídlem. Naučte se relaxační aktivity, jako je meditace, poslech uklidňující hudby nebo horká koupel. Pořiďte si "přítele nebo přítelkyni na telefonu", kterému můžete zavolat, když budete mít nepřekonatelnou chuť na sladké, nebo se jděte projít.

7. Naučte se rozlišovat mezi chutí a hladem
Pochopte, že chutě se obvykle objevují náhle, zatímco hlad vzniká postupně. Nezahánějte hlad svačinkami, dopřejte si jídlo, které vás zasytí.

8. Přestaňte bez rozmyslu sladit nápoje, které pijete
Množství cukru můžete snižovat postupně, ale časem zjistíte, že dokážete pít kávu i čaj zcela bez cukru.

Překonání závislosti na cukru není snadný úkol. Když občas uklouznete a zhřešíte, neházejte svůj dosavadní úspěch do koše. Prostě si odpusťte, jste přece také jen člověk, a jděte dál.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny.jpg


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Hroznový cukr - klady a zápory