Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Raw food, ano nebo ne?

Raw food, ano nebo ne?



Raw food, vitariánství, syrojedení nebo zkrátka syrová strava, si získala srdce i žaludky mnohých vyznavačů zdravého životního stylu. Lidé fandící tomuto způsobu stravování připravují jídla mixováním, klíčením, krájením, strouháním, odšťavňováním nebo vysoušením, přičemž maximální teplota při jejich vytváření nesmí překročit 42°C (je pravda, že enzymy jsou vařením likvidovány, ale ve vědeckých zdrojích se uvádí teplota až od 55 do 60°C. O tom, že enzymy ovlivňuje také pH se v Raw food kruzích mlčí).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Alternativní přístupy ke stravování – Raw food

Alternativní přístupy ke stravování – CKD

Alternativní přístupy ke stravování – dieta podle krevních skupin

Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta

 

Vitariáni často argumentují tím, že prostřednictvím syrové stravy do sebe dostaneme víc vitamínů i trávicích enzymů, což ale není tak úplně pravda. U některých druhů zeleniny je mnohem prospěšnější ji před konzumací tepelně upravit - třeba v rajčatech se vařením množí antioxidant lykopen nebo u takové mrkve je po dušení beta-karoten organismem mnohem lépe využitelný.    

Stravování podle principů tradiční čínské medicíny naopak často doporučuje všechno alespoň krátce povařit, aby nedocházelo k ochlazování organismu. Celkově vzato, příjem vitamínů a minerálů mají zastánci Raw food ale opravdu vyšší.

Co se týče proteinů v syrové stravě, pokud nejíte hovězí Carpaccio nebo syrové ryby, maso se v jídelníčku nevyskytuje. Sice lze dost bílkovin získat i z rostlinných zdrojů, nicméně aminokyselinové spektrum v nich není plnohodnotné. Komu maso dělá při trávení potíže, může vitariánstvím svému žaludku alespoň dočasně ulevit.

Dalším obvyklým argumentem pro následování Raw food je to, že je tato strava přirozená a tzv. normální. Toto je ale velký omyl, protože přirozená je strava kombinovaná. Díky objevu ohně se zvětšil lidský mozek a tím došlo k rozvoji civilizace. Z vařené stravy je člověk schopný získat mnohem víc energie a také se tepelně upravené jídlo lépe tráví, čemuž nasvědčují důkazy, poskytnuté biology a antropology. Z vařené stravy člověk dokáže získat v minimálním čase mnoho energie i živin, aniž by musel trávit hodiny žvýkáním, jako primáti.

Výhodou syrové stravy je nepřítomnost technologicky upravených potravin, polotovarů, rafinovaného cukru, bílé mouky, aditiv, barviv, konzervantů a dalších chemikálií. Na druhou stranu, ti, kteří občas konzumují v rámci Raw food syrová vejce, syrové maso nebo nepasterizované mléko, se vystavují mikrobiální nákaze, nehledě na to, že se sebe dostávají antinutriční látky, které se varem odbourají.
   
Všechno má svá pro i proti. Když si pročtete texty těch, kteří Raw food doporučují, najdete mnoho (často bohužel iracionálních a nevědeckých) důkazů o tom, že jedině syrová strava je ta pravá. Na druhou stranu žijeme zde, v Evropě, v 21. století a musíme přežít v džungli rychlých občerstvení - a jak je známo, umění přizpůsobit se je klíčem k přežití.

Pravda, jako vždy, leží někde mezi. Když budete jíst dostatek čerstvé zeleniny, ovoce, semínek a ořechů (jako vitariáni), uděláte pro své zdraví kus práce. Můžete si být ale také jistí, že z dušené kapusty s vařenými bramborami neonemocníte, ani nezažehnete v těle vzpouru imunity. Co se týče chuti, inspirujte se živou stravou a raději, než čokoládovou tyčinku ze supermarketu, si dejte dezert z čerstvého ovoce, nerafinovaného kakaa a přírodního sirupu.



Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Úprava stravy může podpořit sexuální apetit
Jídlo a výživa Jak skladovat potraviny