Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Chroupejte ořechy, jsou výborné pro vaše zdraví

Chroupejte ořechy, jsou výborné pro vaše zdraví



Z botanického hlediska je oříšek jednosemenný nepukavý plod, z hlediska výživy představují ořechy různé plody a semena, která obsahují spoustu nutričně hodnotných látek a olejů, a právě kvůli nim a jejich skvělé chuti je máme tak moc rádi.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zázračná semínka

Cottage sýr pro hubnutí

Zelenina na sladko


Křupavé oříšky jsou potravinou, u níž platí, že ne vždy to, co je zdravé, je také dietní. Díky obrovskému množství vitamínů, minerálů a kvalitních tuků jsou extrémně zdravé, nicméně právě kvůli tukům jsou také extrémně kalorické. Z tohoto důvodu je dobré držet se na uzdě a dopřát si jich denně jen hrst. Kvůli vyššímu obsahu tuků mají ořechy tendenci rychle žluknout, proto je skladujte v chladu a temnu.

Ořechy a semena najdeme v obchodech solená a pražená nebo natural. Přírodní jsou samozřejmě lepší, protože nezatíží tělo dalším tukem a přebytkem soli. Můžete si je také pořídit v podobě másla. U ořechových másel a pomazánek vždy bedlivě kontrolujte jejich složení a vybírejte si ty, která mají co nejvyšší podíl samotných ořechů a co nejméně přidaných látek (soli, oleje a cukru). Máslíčko si zvládnete vyrobit také doma - stačí mít jen výkonný mixér. Kupte si libovolné ořechy, přidejte trošku oleje a mixujte, dokud nevznikne krémová konzistence. Mezi nejoblíbenější  adepty na mixování patří arašídy, kešu ořechy a mandle. Hotovou pomazánku pak klidně vylepšete kakaem, třtinovým cukrem či medem a namažte si ho na celozrnný chléb nebo ho přidejte na teplou ovesnou kaši.

Jaké ořechy vlastně existují a proč je jíst?

Vlašský ořech - plod ořešáku královského je složený ze 70% z tuku a jen ze 3% ze sacharidů. Je zdrojem vitaminu E, B1 či B6, kyseliny listové, hořčíku, mědi a zinku.

Lískový ořech - je plodem lísky obecné, je relativně sladký (až 20% sacharidů) a obsahuje velmi kvalitní tuky.

Burský ořech - není vlastně ořech, ale luštěnina - je to semeno podzemnice olejné. Arašídy jsou velmi bohaté na živiny, mají 25% bílkovin, vitamín B1, B5, B6, B9, antioxidanty a koenzym Q10.

Pistáciový ořech - plod řečíku pistáciového v sobě skrývá značné množství železa, vápníku, draslíku i fosforu. Podporuje tvorbu svalové hmoty a působí také proti chudokrevnosti.

Kešu ořech - nažky ledvinovníku západního jsou bohaté na kyselinu listovou a hořčík. Mají také hodně železa, draslíku, fosforu i proteinů.

Kokos - plod kokosovníku ořechoplodého je na minerální látky chudší, než jeho ořechoví konkurenti, ale svou specifickou chutí tento nedostatek snadno dožene.

Para ořech - semeno juvie ztepilé. Obsahuje přes 66% tuku, vitamíny B1, B6, B3, E, železo, hořčík, draslík, selen, fosfor a zinek. Má mírně projímavé účinky.

Mandle - jádra pecky plodu mandloně obecné obsahují spoustu fosforu, hořčíku a vápníku i vitamínu E. Za množství antioxidantů se také stydět nemusí.

Pekanový ořech - plod ořechovce pekanového. Obsahuje 71 % tuků, hodně vitamínu E a C. Pokládá se za afrodiziakum a podporuje nervový systém. Chuťově je jemnější než vlašský ořech.

Makadamový ořech - plod makadamie má největší obsah tuků ze všech ořechů vůbec. Obsahuje vitamíny A, B i E.



Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zdraví schované pod skořápkou