Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Stravování, které může změnit život - IIFYM

Stravování, které může změnit život - IIFYM



„If It Fits Your Macros" - právě tato anglická slova se skrývají pod složitou zkratkou a znamenají „Jestliže to zapadá do vašich maker“. IIFYM je styl stravování, který se pomalu, ale jistě dostává do povědomí lidí a přebírá vládu nad jejich stravováním i hubnutím.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bio - víc než jen módní záležitost

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Bizarní dieta

 

Koncepce tohoto výživového směru spočívá v tom, že si vypočítáte, kolik makroživin (tzn. sacharidů, tuků a bílkovin) denně můžete spotřebovat a podle toho pak jíte. Kalorie zase tak moc řešit nemusíte, protože celková energetická hodnota odpovídá zkonzumovaným makroživinám - právě na ty byste se měli zaměřit.

Výhodou takového systému stravování je jeho flexibilita - proto se také můžete setkat s pojmem „Flexible dieting“. Když si spočítáte, kolik cukrů, tuků a bílkovin máte denně sníst (buď abyste hubli, přibírali nebo udržovali stálou hmotnost), je dost dobře možné, že se do vašeho menu občas vejde také nějaká laskomina. Můžete si sem tam dopřát něco na zub, aniž byste se museli trápit výčitkami svědomí, že jste porušili dietu, protože vám to zkrátka sedí do  makroživin.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

IIFYM si v poslední době velmi oblíbili dokonce také závodníci ve fitness, pro které je obtížné udržet dobrou formu celoročně. Díky tomu, že tělu dopřejete přesně tolik živin, kolik jich potřebuje, nestrádá a nebojí se zbavovat se přebytečných tukových zásob a tím si zachovává skvělou kondici.

Pokud vás láká teto styl vyzkoušet, nejjednodušší je najít si kalkulačku makroživin na internetu (např. www.myfitnesspal.com nebo www.kaloricketabulky.cz) a spočítat si, kolik gramů sacharidů, tuků a proteinů denně vaše tělo potřebuje. Hodnoty se liší podle pohlaví, věku, váhy, výšky, fyzické aktivity a vašich cílech.

Než se do počítání pustíte, zvažte výhody i nevýhody - pak uvidíte, zda může Flexible dieting vyhovovat i vám.

Individualita - neexistuje snad více individuální směr stravování, jako je právě IIFYM. Svůj jídelníček s nikým nesrovnáváte, protože si ho ušijete přesně na tělo.

Flexibilita - není stanovené, jaké potraviny jíst máte a jaké naopak nemáte. Určitě je fajn jíst zdravé a průmyslově nezpracované potraviny, ale i pro sušenku nebo čokoládu se občas prostor najde. Navíc když si nemůžete přesně naplánovat, co budete jíst (na dovolené, na cestách, na návštěvě), poměr a zastoupení živin v jídle odhadnete, zapíšete a zbytek dne tomu přizpůsobíte.

Počítání - IIFYM je relativně časově náročná zábava. Pokud chcete hubnout či přibírat svalovou hmotu a poctivě na sobě pracujete, je dobré také poctivě zaznamenávat snědené jídlo do počítače.

Vážení - druhou trošku otravnou věcí na IIFYM je to, že byste každé jídlo měli zvážit. Málokdo má tak přesné oko, aby hned věděl, kolik to či ono váží. Bez hmotnosti pokrmu není možné zjistit, kolik živin a kalorií v sobě vlastně skrývá.

Pokrok - spornou položkou u flexibilního stravování jsou také samotné poměry živin. Každý člověk je unikátní a každý má jiné výživové potřeby, takže i když vám počítač optimální zastoupení živin vypočítá, nemáte jistotu, že je to poměr, který právě vaše tělo uvítá.

Jestliže vás počítání makroživin láká, zkuste si to. Jedině tak zjistíte, zda na vás funguje, nebo ne.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Intermittent fasting (IF)
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – dieta podle krevních skupin
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – CKD
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Raw food