Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Jak číst etikety potravin?

Jak číst etikety potravin?



Pokud vám není jedno co jíte, měli byste alespoň čas od času otočit atraktivní obaly potravin a proniknout hlouběji do jejich tajů. Na mnohých produktech bývá často textu k počtení spousta, ale je napsán tak malými písmenky, že k jejich rozluštění byste potřebovali minimálně mikroskop. Už to ale může být prvním signálem k vrácení lahůdky do regálu a rychlému úprku pryč.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?

Jak obelstít chutě na sladké, slané, ...

Nemějte hlad. Potraviny, které vás zasytí.

 

Z nákupu se nemusí stát čtenářský kroužek - stačí se podívat na několik údajů a o kvalitě potraviny i jejím složení budete mít jasno.

Datum spotřeby - dříve, než začnete zkoumat obsah a složení výrobku, se podívejte na jeho trvanlivost. Pokud se expirační doba blíží, sáhněte raději dál do regálu - kousky s blížícím se koncem trvanlivost dávají vychytrale prodejci dopředu a ty s delší výdrží se krčí vzadu. Rozmyslete si také, zda potravinu do daného termínu stihnete zkonzumovat.

Energetická hodnota - většinou se uvádí jak v kaloriích tak v kilojoulech, a to na 100 gramů nebo 100 mililitrů potraviny či nápoje. Dobře proto počítejte - když si budete chtít koupit láhev ochucené minerálky bez přidaného cukru, dozvíte se, že ve 100 ml se skrývá asi 15 kcal. To zní dobře. Horší je, že celá láhev má pak 225 kcal, které do sebe dostanete a ani nevíte jak. Naopak se nemusíte děsit tyčinky, která má 450 kcal na 100 g - balení většinou obsahuje 30 gramů, takže taková pohroma to není.

Sacharidy - nejsou sacharidy jako sacharidy - pod tímto označením výrobci uvádí sacharidy komplexní, ale také ty jednoduché (cukry), vlákninu i cukry alkoholové, které se v těle chovají trošku specificky. Ve svém produktu chtějte sladkých cukrů (fruktóza, glukóza, glukózo - fruktózový sirup, sacharóza) minimum, vláknině a komplexním sacharidům se naopak nebraňte.

Tuky - ty by producenti potravin měli rozdělovat na nasycené a nenasycené. Ty nasycené nejsou pro zdraví příliš vhodné, zato ty nenasycené ano. Lidské tělo tuk ve stravě potřebuje, proto neodkládejte potravinu jen proto, že je tučná - třeba takové arašídové máslo, ořechy nebo semínka jsou zdravými nenasycenými tuky přímo napěchované a to je dobře.

Bílkoviny - čím víc proteinů v potravině, tím lépe. Tady není co řešit - bílkoviny jsou stavebním materiálem, jenž se nedokáže přeměnit v tuk, což je vždy vítané.

Složení - přísady, kterých je ve výrobku nejvíc, bývají uvedené v seznamu jako první. Pokud se vám nelíbí začátek čtení a konec je také v nedohlednu, výrobek raději odložte. Čím méně přísad potravina obsahuje, tím lépe. Také není úplně v pořádku, když je jídlo obohaceno o složky, o kterých jsme nikdy neslyšeli a skoro je nedokážeme ani vyslovit.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Bílkoviny v jídelníčku
Jídlo a výživa Tuky a jejich význam pro lidský organismus