Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Vejce pro štíhlou linii

Vejce pro štíhlou linii



Vejce jsou nejen symbolem Velikonoc, počátku nového života a zrození, ale také přírodní potravinou, obsahující proteiny a další látky, prospěšné pro naše zdraví. Kolem Velikonoc bývají vejce levnější, protože jich v přirozených podmínkách snášejí slepice větší množství. Využijte proto akce v supermarketech, ale také u domácích chovatelů a pořiďte si pár plat do zásoby.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bio - víc než jen módní záležitost

Co jíst, abychom zůstali štíhlí

Dietní úprava potravin

 

Vajíčka byla dlouho neprávem osočována z toho, že cholesterol v nich obsažený nám ničí zdraví. Varovalo se před jejich konzumací a výživoví poradci i nutriční specialisté se oháněli počty těchto oblých skvostů, které je vhodné spořádat.

Vejce je stvořeno tak, aby poskytlo všechno potřebné pro zrození kuřátka, a proto není divu, že v sobě skrývá pravý výživový poklad. Je složeno z tvrdé skořápky, bílku a žloutku. Bílek má velmi nízkou kalorickou hodnotu (asi 16 kcal z jednoho vejce), ale vysoký obsah plnohodnotných proteinů, které tělo dokáže výborně využít. Také obsahuje nemalé procento vody.

Žloutek je tvořený převážně tukem a obsahuje přibližně 55 kcal na kus. Proteiny má ale také. Kvůli těmto výživovým vlastnostem často sportovci a hubnoucí jedinci žloutky vyhazují a jedí pouze bílky, ale zároveň s energií zahazují cenný zdroj vitamínů i minerálních látek, a to je velká škoda. Dlouho a zbytečně obávaný cholesterol (425 mg na 100 g vajec) je vykompenzován lecitinem, což je fosfolipid, jenž množství cholesterolu v krvi snižuje. Antinutriční látky, které vejce obsahují, jednoduše odstraníte tepelnou úpravou - pití syrových vajec vám v ničem užitečnější nebude, spíš naopak.

 

Sacharidy ve vejcích nenajdete, a proto se hodí do nízkosacharidových diet nebo jsou ideální jako odpolední svačina či večeře, kdy se příjem většího množství sacharidů už nedoporučuje.

Nebojte se vajec a dopřejte si je dosyta na mnoho způsobů. Volte vajíčka jako hlavní složku pokrmu - sice jsou zdravá, ale i přesto kalorická.

Klasika na tvrdo - představte si líné sobotní ráno, celozrnný žitný chléb namazaný máslem a obložený kolečky vajíčka na tvrdo a k tomu horkou kávu s mlékem. Lepší start víkendu snad ani neexistuje - a jako benefit získáte pro svůj organismus komplexní sacharidy, proteiny i vlákninu.

Večerní omeleta - jednoduchou, rychlou a chutnou večeři vykouzlíte ze tří vajec, která rozklepnete na pár plátků kvalitní šunky. Až bude omeleta skoro hotová, nechte nahoře rozpustit mozzarellu nebo pár stroužků parmezánu a snězte si ji s kupou čerstvé zeleniny. Zeleninu můžete zakomponovat také do omelety - skvělá je třeba s řezanou kapustou nebo s květákem „na mozeček“.

Sladké palačinky na dobrou noc
-  ultra dietní palačinky bez sacharidů vyrobíte rozmixováním tří bílků s odměrkou proteinu. Pokud byste chtěli výživnější variantu, přidejte ovesné vločky. Když doma proteinový prášek nevedete, rozmixujte tři celá vejce a jeden banán. Ovocné lívanečky jsou rázem na světě.

 

 

660x250_1.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Na Zelený čtvrtek jedině se špenátem
Zdravý životní styl Kopřiva - zázračná bylinka
Jídlo a výživa Chutné a dietní velikonoční menu