Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Chutné a dietní velikonoční menu

Chutné a dietní velikonoční menu



Velikonoce představují hned po Vánocích svátky, které jsou nejen křesťanské, ale také gurmánské. Pomalu se začíná vytrácet původní náboženský smysl těchto svátků, ale o to víc se oslavuje jaro, příchod teplého počasí i nastávající období plodnosti a hojnosti a k takovým oslavám dobré jídlo zkrátka patří. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jarní soutěž o nejlepší velikonoční recept

Zdravé jídlo mi nechutná. Co s tím?

Co dělat? Moje dítě je obézní!

 

Velikonočnímu hodování by měl předcházet půst, jenž začíná Popeleční středou a trvá 40 dní. Jeho účelem je soustředění se na duchovní růst, zamyšlení se nad životem, ale také očista těla od nadměrné konzumace jídla (masa, ryb, vajec a mléčných produktů) i alkoholu. 

 

Půst z náboženských pohnutek dnes drží málokdo, ale z těch „očistných“ může prospět každému. Po zimě, kdy se krmíme tučnějšími potravinami, méně se hýbeme a víc lenošíme, si organismus žádá trošku odlehčení a právě období před rozpukem jara je na to vhodné. 

 

Menu, které patří k oslavám jara, nebývá právě dietní a pár dní volna, kdy nic nemusíme a nikam nespěcháme, k mlsání přímo svádí. Pokud hubnete nebo se snažíte jíst zdravě, zkuste letos slavnostní tabuli trošku odlehčit. Využijte také na sto procent teplejší počasí a místo vysedávání nad kávou a mazancem se běžte protáhnout do přírody.

 

Kaldoun - oblíbená velikonoční polévka je v podstatě zdravá a dietní. K její přípravě potřebujete drůbeží kostry, vnitřnosti, králičí hlavy, mrkev, celer, petržel, cibuli, koření, sůl a pepř. Místo hladké mouky polévku zaprašte moukou celozrnnou nebo hraškou a zjemněte jen mlékem a trochou bílého jogurtu. Polévku si můžete v této podobě dopřát také jako večeři.

 

Králík - typické velikonoční jídlo nemusíte smažit do úmoru ani podávat s hustou, smetanovou omáčkou. Králičí maso je velmi dietní a poté, co ho připravíte s čerstvými bylinkami v troubě, se Vám kilogramy budou vyhýbat obloukem. Ve vytváření přílohy z jarní zeleniny se meze nekladou.

 

Mazanec - k přípravě jeho odlehčené verze použijte 2 žloutky, 500 g polohrubé celozrnné mouky, špetku soli, 30 g droždí, 50 g rozinek, mandle, citronovou kůru, 100g másla, 200 ml odtučněného mléka a 100 g třtinového cukru nebo trošku sypké stévie. Mazanec je i v tomto provedení kalorickou náloží s vysokým obsahem sacharidů, proto si ho dejte třeba ráno k snídani, abyste mohli přijatou energii během dne vysportovat.

 

Beránek - piškotový beránek není do diety úplně vhodný, ale náhradou některých ingrediencí z něho můžete zdravější svačinku vyčarovat. Mouku použijte celozrnnou a zkuste také zaexperimentovat s cuketou - když přidáte do těsta asi 200 g této univerzální zeleniny, těsto bude nejen zdravější, ale také vláčnější. Pak jen sáhněte po vejcích, stévii nebo troše třtinového cukru, kvalitním oleji a prášku do pečiva. K dopolední kávě si ukrojte jen malý kousek - celozrnná mouka není o moc dietnější, než ta obyčejná, jen je trochu zdravější.

 

Na Velikonoce si užívejte probouzející se přírodu i sluníčko a opulentní hodování si nechte raději zase na příští zimu.

 

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Na Zelený čtvrtek jedině se špenátem
Jídlo a výživa Sušené ovoce - sladkosti pro zdraví
Jídlo a výživa Vejce pro štíhlou linii