Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Jak poznáme, že máme problémy s příjmem potravy?

Jak poznáme, že máme problémy s příjmem potravy?



Jídlo by mělo sloužit jako palivo pro naše tělo, jako prostředník při setkáních s rodinou i přáteli, ale také jako nástroj potěšení a radosti. Známé přísloví říká, že nežijeme proto, abychom jedli, ale že jíme, abychom žili. Někdy však jídlo bohužel zaujme v životě hlavní roli a v tom okamžiku nastává problém.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak jíst a nepřejídat se

Hladové potraviny – víte, které to jsou?

Jak obelstít chutě na sladké, slané, ...

 

Existují dobře známé poruchy stravování, jako je mentální anorexie, mentální bulimie či záchvatovité přejídání a jejich různé modifikace, které mají svá diagnostická kritéria a vyžadují často psychiatrickou a psychologickou péči. To je ovšem jen vrchol ledovce, pod kterým se skrývají problémy se stravováním mnohem nenápadnějšího charakteru.

Už dlouho žijeme v nadbytku a výběr potravin je nekonečný. Rozšířila se kultura foodblogů, kuchařských pořadů či festivalů jídla a není neobvyklé, že si někteří lidé pomalu fotí vše, co si objednají v restauraci, nebo co si doma ukuchtí. Na druhé straně se rozmáhá „zdravý“ životní styl, bio, paleo, raw a další moderní stravovací směry, a jestliže žádný z nich nenásledujete, jste vlastně out.

Vlivem médií a různých samozvaných odborníků na stravování se z jídla stal předmět výčitek svědomí a viny a lidé pomalu zapomínají, co vlastně znamená jíst normálně (to je ostatně velmi těžké definovat).

Normální je jíst vícekrát za den (3 - 6x), vybírat si z pestré škály potravin a jíst dosyta (nepřejídat se). V jídelníčku by měly být zastoupené všechny živiny, vitamíny i minerály, a pokud se tam občas vloudí také něco na chuť, je to úplně v pořádku. Čas, který jídlu věnujeme by měl být omezený - myšlenky na jídlo by se tedy rozhodně neměly stát součástí celodenních úvah a spekulací. V pořádku je také jíst občas potraviny, které zdraví nepřinesou nic dobrého, jen nám zkrátka chutnají. Soudcem toho, co jíst smíte, a co ne, jste jen vy sami.

Jestliže na jídlo neustále myslíte, plánujete ho, představujete si, co budete jíst a co jste snědli, trápíte se výčitkami, zajídáte negativní i pozitivní emoce, jídlem si nahrazujete vztahy a vyplňujete jím prázdné místo v životě, je na čase začít s tím něco dělat.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Prvním krokem k nápravě je uvědomění si problému. Zkuste se pak krůček po krůčku učit jíst „zakázané“ potraviny, zkuste si někdy jídlo odepřít (při přejídání) a vyhraďte si během dne jen několik ohraničených minut na to, abyste o jídle přemýšleli.   

Učte se jíst tak, jako když jste byli dětmi - pro děti je přirozené, že dostanou snídani, oběd a večeři a k tomu ještě dvě svačinky. Dětem také nedovolíme plácat páté přes deváté a místo oběda si dát porci zmrzliny s limonádou. Děti dostávají sladkosti za odměnu, po obědě, a v omezeném množství, a také nikdo nedopustí, aby pociťovaly hlad. Když jsou děti syté, jíst přestanou a za pár minut už vlastně ani neví, co jedly.

Pokud vás stravovací režim omezuje, vyčleňuje vás z kolektivu, zaměstnává naplno vaši hlavu, omezuje vás při setkáních s přáteli, nebo vystavuje konfliktům a hádkám, je něco špatně.

Neváhejte využít služeb psychologa či psychoterapeuta a naučte se znovu jíst normálně - jíst tak, aby se potraviny nestaly náplní vašeho života, ale pouze jeho zpestřením a pomocníkem na cestě ke zdraví a radosti.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jak odmítnout jídlo?
Jídlo a výživa Jídlo jako droga. Jste na něm závislí?