Fithall magazín

Sobota 23.9.2017 svátek má Berta

Jídlo a výživa

Cheat day neboli prasečí den

Cheat day neboli prasečí den



Cheat day, neboli lidově řečeno „prasečí den“, je jeden den v dietním režimu, kdy si můžete dopřát naprosto cokoliv, na co máte chuť a dokonce v jakémkoliv množství. Takové dny zařazují do svého striktního stravovacího plánu s velkou oblibou sportovci, připravující se na závody ve fitness, ale i běžní sportovci nebo ti, kteří se snaží redukovat nějaké to kilo.


ČTĚTE TAKÉ:

Jak jíst a nepřejídat se

Jídlo a sport

Hladové potraviny, víte, které to jsou?

 

Možná si říkáte, že je nesmysl, aby vám den, kdy jíte nezdravé, tučné a sladké potraviny, pomohl v dosažení lepších výsledků, ale skutečně pomoct může. Po určité době, kdy dodržujete přísný dietní režim si tělo zvykne na snížený přísun živin a metabolismus se zpomalí. Když zařadíte jednou za čas Cheat day, metabolismus se opět rozhýbe. Nálož tuku a cukru bývá pro organismus většinou takový šok, že přijatou energii ani nestihne uložit v podobě tukových zásob.

Den, kdy můžete jíst cokoliv, působí pozitivně také na psychiku. Odpírat si do nekonečna oblíbené dobroty vyžaduje nadlidské úsilí, ale při představě, že vás za týden čeká volný den, kdy si pamlsek dáte, jde zatnout zuby a vydržet o trochu lépe.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Cheatem (česky „šizením“) nemáte šidit samy sebe, ale pouze vaše tělo. Proto by neměl probíhat živelně a nahodile, aby se nezvrtnul v záchvat přejídání, po kterém následují výčitky svědomí a bolesti žaludku, ale plánovaně a s rozmyslem.

To, jak často Cheat day zařazovat, je velmi individuální. Někomu vyhovuje jednou za měsíc, jinému každý týden. Nejlepší je vyzkoušet si na sobě, co takový den s vaší formou udělá.

Obdobou Cheat day je Cheat meal - jedno nedietní jídlo za určitou dobu. Pro většinu lidí je to přijatelnější způsob, jak si dopřát, ale zároveň tolik nezatížit svoje trávení ani svědomí. Stejně, jako Cheat day, by mělo být „volné“ jídlo plánované.

Nevýhodou dnů, kdy můžete jíst cokoliv, je, že je po nic člověk mlsný a nechce se mu k dietě vracet. Lidé mají občas potíž „ubrzdit se“ a z jednoho dne se stanou rázem třeba tři (a to k lepší formě rozhodně nepomůže).

Otázkou je, zda je Cheat day nebo Cheat meal vhodný způsob rozhýbávání spalování pro každého. Ukazuje se, že je výhodné občas množství energie i živin navýšit, ale nic se nemá přehánět. Z hlediska zdraví je určitě lepší dopřát si čas od času kousek něčeho méně dietního, než všechny svoje jídelní touhy směřovat do jediného dne. Nazýváním nějakého dne nebo jídla volným nebo prasečím, děláme z takového jídla něco zakázaného, nepatřičného. Takové přemýšlení o potravinách a jídlech pak připomíná přemýšlení pacientů s poruchami přijmu potravy, kteří vidí potraviny černobíle a škatulkují je na dobré a špatné.

Když je dietní režim dobře nastavený, člověk by teoreticky neměl po „zakázaných“ potravinách toužit. Pokud jsou i přesto chutě na sladká či tučná jídla intenzivní, je to jasná známka toho, že jídelníček není vyvážený.

Cheat může svým způsobem pomoci chronickým dietářům, kteří se užírají výčitkami svědomí, když režim poruší
- pokud svůj exces v jídle nazvou Cheatem a uvědomí si, že takový přešlap vlastně může hubnutí pomoct, sebemrskačské myšlenky se pomalu vytratí.

Jezte pravidelně, vyváženě a zdravě a nic jako Cheat day nebudete potřebovat. Raději si občas udělejte radost něčím na zub, než abyste vyluxovali jednou za tři týdny celou spíž.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo
Jídlo a výživa Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)?