Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Buďte fit s vaší mamkou - zdravá výživa po 40

Buďte fit s vaší mamkou - zdravá výživa po 40



Ženy se v určitém věku přestávají zabývat svým stravováním a řeší hlavně výživu a stravování své rodiny. Kolotoč kolem domácnosti a pracovní vytížení jim málokdy dovolí počítat kalorie, makroživiny, nebo řešit zda má to či ono hodně nebo málo sacharidů. Zaměření na své vlastní tělesné proporce už také není tak intenzivní, jako dřív, protože mají jiné životní hodnoty a priority. Postupem doby se ale může stát, že začnou objevovat špíček tady či támhle, povolené svaly nebo vyčnívající kosti.


ČTĚTE TAKÉ:

Buďte fit s vaší mamkou

Buďte fit s vaší mamkou - jak na výživu ve stáří

 

Nelze jednoznačně říct, odkdy přesně se náš metabolismus začne zpomalovat. Závisí to totiž na genetice, množství svalové hmoty, hormonech i fyzické kondici. Nikdo ale nemládne a s přibývajícími lety se mohou také začít objevovat zdravotní potíže - a o zdraví jde především.

Ženy, které jsou zvyklé stravovat se celý život nějakým způsobem, mohou pozorovat, že i při stejném jídelníčku postava stejná nezůstává. To je dáno jednak pomalejším metabolismem, ale také ubývající pohybovou aktivitou. Další fakt je ten, že pokud dámy drží během života různé diety a zahrávají si se svým tělem i zdravím, od určitého věku to organismus přestane tolerovat a svých pracně nastřádaných tukových zásob se nebude chtít zbavit ani za nic.

Na druhém konci spektra stojí ženy hubené, které jedí nedostatečně. Přes den jim stačí káva a sušenka a skoro nepociťují hlad. Tyto ženy sice vypadají štíhle, ale o to víc jim hrozí zdravotní potíže, jako je osteoporóza, hormonální poruchy, zimomřivost, zvýšená únavnost, ale také větší výskyt vrásek.

Osteoporóza, neboli řídnutí kostí, postihuje ženy s BMI pod 19, které se málo a nevhodně stravují. Nejen ony jsou ale touto nemocí ohroženy - menopauza i nedostatek pohybu zapříčiňují odbourávání kostní tkáně i u žen s normální váhou a nadváhou.

Aby ženy osteoporóze předcházely, je dobré jíst potraviny s vysokým obsahem vápníku, jako jsou mléčné výrobky nebo třeba mák. Dál k pevným kostem pomáhají vitamíny D a K. Vitamín D získáváme ze slunečního záření (kterého je teď, v zimě, bohužel málo), ale také ho najdeme v rybím tuku, játrech, žloutku a mléce.

Zdrojem vitamínu K je olivový, sojový i řepkový olej, vařená brokolice, kapusta, špenát nebo syrový listový salát.

Ženy obecně jedí málo kvalitních bílkovin, proto by se na jejich dostatečný příjem měly zaměřit také. Nevhodné jsou naopak polotovary, sladkosti, smažená jídla, moučná jídla a také přemíra kávy i alkoholu.

To nejlepší, co pro svoje zdraví i kondici může každá čtyřicetiletá žena udělat, je dát si porci tučné mořské ryby (která obsahuje vitamin D a omega 3 nenasycené kyseliny) třeba s batáty (komplexní a velmi výživné sacharidy) a dušenou brokolicí a pak vyrazit na dlouhou procházku nebo výběh do lesa, kde se nechá osahávat slunečními paprsky.

Ženy po čtyřicítce si nemohou dovolit tolik stravovacích excesů jako dřív. Měly by se orientovat především tím, co prospívá jejich trávení, pleti i kostem. Chuť stranou jít také nemusí - stačí si vybírat kvalitní, nezpracované potraviny a jídlo si bez výčitek vychutnávat. Také je nutné myslet na to, že po čtyřicítce je zdravější mít pár kilogramů navíc, než být jen kost a kůže.

 

I když se do posilování paží nikomu moc nechce, tak i ty jsou pro souměrnou postavu důležité. Začněte se jim věnovat i vy se svojí mamkou. Cvičení si pro vás připravila trenérka Marie Korseltová.

 

Budte-fit-s-vasi-mamkou-zdrava-vyziva-po-40.jpg

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Buďte fit s vaší mamkou
Jídlo a výživa Buďte fit s vaší mamkou - jak na výživu ve stáří