Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Výživa v dospívání

Výživa v dospívání



Mladé ženy a dívky jsou nejširší skupinou v populaci, která se zabývá svým stravováním a životním stylem celkově. Také patří ke skupině, jenž je nejvíc ohrožená poruchami přijmu potravy, ať už v klinické formě (mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání), nebo v nějaké jiné podobě (posedlost zdravými potravinami, extrémní upřednostňování bio produktů, veganství, raw stravování). Je to dáno tím, že média a nyní už také sociální sítě vyvíjí tlak na výkon, vzhled a určitou míru kontroly nad jídlem. Čím dál populárnější jsou food blogy, příspěvky na Instagramu i Facebooku, které se jídlem zabývají, a jejich autory jsou většinou právě mladé dámy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Zdravý jídelníček je polovina úspěchu k vytoužené postavě

Držíte často diety? Víte, co to s vámi dělá?

 

Dnes je k dostání neuvěřitelná škála různých dobrot, od luxusních čokoládových pochoutek, přes dortíky a polévané koblihy, až po listové šátečky, kvalitní smetanové zmrzliny a kořeněné brambůrky a je jen velmi těžké jim odolat. Tyto lákavé potraviny ale vůbec nepřispívají k tomu, jak dívky chtějí (a podle některých by také měly) vypadat - štíhle a sportovně. Pak se ve snaze vyhnout se těmto nástrahám a dosáhnout štíhlé, atletické postavy, uchylují k různým alternativním výživovým stylům, které v konečném důsledku akorát poškodí jejich zdraví, a to jak fyzické, tak psychické.

To, co ve své výživě mladé ženy a dívky potřebují, je velmi jednoduché - komplexní sacharidy, proteiny, zdravé tuky, vitamíny, minerály a čistou vodouPotřebují ale také určitou míru svobody ve stravování, která jim dovolí dát si sem tam pizzu, hamburger, svíčkovou, colu nebo čokoládovou tyčinku. Z hlediska fyzického těla (kterým jsme až moc posedlí), nejsou takové potraviny sice „zdravé“, ale jsou zdravé z hlediska psychiky. V okamžiku, kdy se nějaká odchylka ve stravování rozvíjí, nebo se už rozvinula, není možné potraviny takto jednoduše škatulkovat. Pro dívku, která je posedlá „racionální“ výživou, není tedy zdravé chroupání mrkve někde v ústraní, ale prospěje jí kus smaženého langoše v parku s přáteli.

Honba za vysportovanou postavou a vyrýsovanými buchtičkami na břiše, se mnohdy neslučuje s ženským zdravím. K tomu, aby organismus žen a dívek správně fungoval (hlavně po hormonální a reprodukční stránce), potřebuje alespoň 20 - 25 % tělesného tuku a vychýlení na obě strany je pro tělo zátěží.

Mladé ženy by měli jíst co největší podíl nezpracovaných, přírodních potravin, jako je maso, ryby, vejce, zelenina a ovoce. Také by se neměly vyhýbat neslazeným mléčným výrobkům s přirozeným obsahem tuku, komplexním sacharidům (ovesné vločky, brambory, batáty, rýže apod.) a tukům, které získají z avokáda, semen i ořechů. Do jídelníčku také patří sem tam něco „méně nutričně vhodného“ na zub.

Mezi hlavní problémy ve stravování dívek patří upřednostňování zpracovaných potravin, fast foodu a smažených nebo moc sladkých jídel, ale také nedostatek bílkovin a vyhýbání se masu i zelenině.

Do určitého věku je jídlo dětí v kompetenci rodičů, kteří by měli na jídelníček dohlédnout a nepřizpůsobovat se vrtochům svých potomků - to znamená nepodporovat držení diet, ale ani pravidelné obědvání v rychlém občerstvení a nákupy smažených brambůrků ve školních automatech.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Principy správné výživy
Jídlo a výživa Zásady dětské výživy