Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Jak jíst a nepřejídat se

Jak jíst a nepřejídat se



Přejídání bývá často příčinou nadváhy nebo nespokojenosti s vlastním tělem. Pokud se týká i vás, je nejdříve nutné definovat si, co to vlastně znamená a jak se projevuje. Teprve pak je možné hledat řešení.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jídelníček ušitý na míru přímo od dietologa

Co vás v zimě posílí? Šetrná detoxikace!

Co jíst, abychom zůstali štíhlí

 

Problém s nadbytečným příjmem potravy může mít mnoho podob, a to od jednorázového jedení velkého množství jídla, až po chronické celodenní uzobávání. Dalo by se také říct, že je to problém velmi subjektivní - někdo se cítí přejedený po půlce jablka, jiný zase dokáže spořádat velké menu ve fast foodu a završit to kyblíkem smetanové zmrzliny. Roli také hraje momentální fyzický i psychický stav.

Je zcela normální občas se přejíst. Po takovém přejedení by ale neměly následovat výčitky svědomí a sebemrskačské chování v podobě hladovky, přísných diet nebo nadměrného cvičení. Takové chování totiž může vést jedině k poruše přijmu potravy a prohlubující se nespokojenosti se sebou samým.

Pokud se jídlo zcela vymklo vaší kontrole, je dobré vyhledat odbornou pomoc dříve, než se potíže ještě prohloubí. Jestliže ale spadáte do kategorie občasných přejídačů, zkuste svoje chování změnit pomocí jednoduchých pravidel.

Pravidlem číslo jedna je jíst pomalu a dobře žvýkat.

Díky pomalému jedení má mozek čas zachytit signál plnosti žaludku. Důkladným žvýkáním potěšíte také svoje chuťové pohárky, takže je pak větší pravděpodobnost, že nebudou toužit po přídavku. Zpomalte svoje jedení třeba odkládáním příboru po každém soustu nebo průběžným pitím během jídla.

Pravidlo číslo dvě zní sice banálně, ale o to těžší je se jím řídit - nejezte u televize, u počítače ani při čtení.

Když jíte, tak jezte a nedělejte nic jiného (kromě příjemné konverzace se spolustrávníky). Uzobávat oříšky u televize sice vytváří pocit pohody a relaxace, ale je to také zlozvyk, který jednoznačně vede k přibírání hmotnosti.

Snažte se každé jídlo doplnit něčím vysokoobjemovým, ale nízkokalorickým. K hranolkám se smaženým sýrem si dejte pořádnou porci salátu a předtím, než se pustíte do dezertu, vypijte velkou sklenici vody.

Někdy se může stát, že lidé, kteří jedí zdravě (a také ti, kteří drží diety a snaží se hubnout), se začnou občas přejídat kalorickými laskominami až po přechodu na „zdravý“ životní styl. Jednou za čas přirozeně vůle povolí a po snědení něčeho zakázaného přichází na řadu další a další odpírané potraviny (zpravidla tučné a sladké). Takový stav lze vyřešit tím, že si denně dopřejete malý kousek něčeho dobrého - ovesnou kaši si vylepšíte kouskem čokolády, jindy si místo poloviny porce přílohy dáte třeba koláček.

Po přejídání se, které trvá déle (třeba po svátcích), pijte hodně čisté vody a neslazeného čaje. Na drastické diety nebo radikální detoxikační kůry zapomeňte - ty vám akorát rozladí organismus i náladu. Klidně pomalu dojezte cukroví (třeba k dopolední svačině si dejte tři kousky s bílým jogurtem), ale zařazujte do jídelníčku čím dál více zeleniny, ovoce a libových bílkovin. Nezapomeňte ani na pohyb. Stačí denně ujít pár kilometrů - procházka je vždy lepší způsob odpočinku, než přejídání se na gauči u seriálu.

Když jíte, vnímejte pocity vašeho těla. Učte se rozpoznat pocit nasycení a začněte ho respektovat.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Chcete nabrat svaly? Stravujte se správně!
Jídlo a výživa Jak se stravovat na dovolené a nepřibrat