Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Vánoce přicházejí...

Vánoce přicházejí...



Vánoce bývají tradičně spojeny s dobrým a zejména vydatným jídlem a u části populace také s přibýváním na váze. Nezapomínejte proto na pohybovou aktivitu a vycházejte ven na denní pravidelné procházky za jakéhokoli počasí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vánoční menu – chutně a dietně

Jak nepřibrat o Vánocích

Upečte si zdravé vánoční cukroví

 

Nezapomínejte na pohyb
Pokud se tři dny přejídáte a přitom se pravidelně pohybujete na čerstvém vzduchu, pak se o svou hmotnost nemusíte bát. Jestli se ale cpete od Štědrého dne až do 1. ledna, tak můžete za tu dobu nabrat dva až pět kilogramů. A shodit vánoční tukové polštářky rozhodně potrvá déle, většinou až několik měsíců. Lékaři totiž příliš razantní hubnutí nedoporučují. Měsíční úbytek váhy by neměl překročit dva kilogramy, maximálně tři, jestliže je dieta spojena s intenzivním pohybem.

Voda pomůže
Odborníci na zdravou výživu doporučují před štědrovečerní večeří nebo svátečním obědem vypít velkou sklenici vody. Ta zčásti zaplní žaludek a pak sníte menší porce. Nebezpečné je také celodenní uždibování. Ranní vánočka není kalorickou bombou, pokud si ji nenamažete ještě máslem a zavařeninou. Také vánoční cukroví může být zdravější, pokud ho uděláte z cereální mouky, ovesných vloček a máslo nahradíte rostlinným tukem.

Tip na lehčí štědrovečerní večeři:
Rybí polévku odlehčíte tím, že ji vůbec nezahustíte, nebo máslovou jíšku nahradíte lisovanou zeleninou či mixovanými bramborami. Na závěr lze pro zjemnění přidat trošku rostlinného tuku.

Daleko větší energetické úspory lze docílit u bramborového salátu. Je však třeba, abyste vynechali salám a vajíčka, případně použili jen bílek a místo majonézy přidejte lehký jogurt. Kuchaři radí experimentovat, například místo majonézy spojit brambory a zeleninu směsí citronové šťávy a panenského olivového oleje. Kapr také nemusí být smažený. Ryba chutná i lehce podušená na menším množství rostlinného tuku. Při přípravě ryby v alobalu lze množství energie snížit o polovinu. Jestliže se kuchařka přece jenom rozhodne pro smažení, měla by používat rostlinný nebo olivový olej a rybu vkládat do rozpáleného tuku, jinak strouhanka nasákne příliš oleje. Po usmažení lze přebytečný tuk odstranit buď vysušením ubrouskem nebo ponořením smaženého kousku na několik vteřin do vroucí vody.

Tip na rychlé cukroví bez pečení, cukru a bílé mouky:


Kokosové kuličky

Na několik hodin dáte namočit sušená jablka. Pak je umelte a smíchejte s opraženými a rozemletými ovesnými vločkami, opraženými a rozemletými ořechy a rozinkami. Z vytvořené hmoty vytvarujete kuličky a obalte je v kokosu.

Karobové kuličky
Uvařte kuskus, smíchejte ho s jablečným moštem (nebo jinou ovocnou šťávou, např. šťávou z kompotu), přidejte stejné množství kokosu a rozinky, jednu lžíci sladěnky (slad z naklíčeného ječmene). Vytvoříte kuličky, které obalte v karobu ( přírodní náhražka čokolády).

Ovocný salám

2 šálky sušeného ovoce, 100g mandlí, 1 šálku jemných ovesných vloček, kokosová moučka na obalování. Ovoce pomelte na masovém strojku nebo v mixéru (pokud je hodně tvrdé, můžeme ho předem namočit). Do pomletého ovoce přidejte namleté mandle a vločky. Vytvořte hustou hmotu, ze které vyválíte salám. Ten potom obalte v kokosu. Salám uchovávejte v alobalu v lednici a podle potřeby ukrajujte kolečka na talíř se svátečním pečivem.


Autor: Monika Kuželová


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Jak se zbavit nadbytečných kil z Vánoc
Jídlo a výživa Jak připravit kapra
Upoutávky Zpestřete si Štědrý den vánočními zvyky