Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Těstoviny při dietě - ano nebo ne?

Těstoviny při dietě - ano nebo ne?



Zda jsou těstoviny vhodné při redukci hmotnosti, nebo naopak budou vaši snahu mařit, nelze jednoznačně říct. Vše záleží na jejich složení, množství, době konzumace, druhu pohybové aktivity, kterou děláte, ale také na celkovém konceptu hubnutí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hladové potraviny – víte, které to jsou?

Nemějte hlad. Potraviny, které vás zasytí.

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

 

Jak už samotné pojmenování této potraviny napovídá, těstoviny jsou z těsta, a to je většinou zase z mouky. Mouka s hubnutím příliš dohromady nejde, ale když si je přeci jen občas chcete dopřát, vybírejte si raději ty celozrnné, pokud možno ze špaldové nebo žitné mouky. Celozrnné těstoviny mají vyšší obsah vlákniny a nižší glykemický index, takže vás lépe zasytí a nerozkolísají hladinu cukru v krvi. Pšeničná celozrnná mouka také není žádnou katastrofou, ale jejím negativem je přítomnost lepku, který mnozí lidé špatně tolerují (aniž by o tom mnohdy věděli).    

Těstoviny z celozrnné mouky mají jinou chuť, než ty klasické, a také bývají dražší, ale věřte tomu, že se drobné ústupky ve prospěch zdraví i nižší hmotnosti vyplatí.

U příloh, jako jsou těstoviny, šetřete na množství. Ve 100 gramech najdete kolem 350 kcal, a to není zrovna málo. Když k nim navíc přidáte maso, zeleninu, sýr a nějakou omáčku, proměníte svůj oběd v energetickou nálož.

Těstoviny jsou sacharidy a podle toho bychom s nimi měli zacházet. To znamená vidět v nich zdroj energie, ale také zdroj nadbytečných kilogramů při jejich nadměrné konzumaci. Těstoviny určitě nejsou příliš vhodným chodem k večeři, kdy se kalorie ze sacharidů už nemají šanci spálit. Dejte si je k obědu, ale večer volte jídla s nízkým podílem cukrů a naopak vyšším podílem bílkovin a vlákniny.

Při chytrém zacházení s těstovinami se jich vzdávat nemusíte. Snažte se je nejíst denně, spíš si na nich pochutnejte za odměnu, třeba po sportování. Po fyzické aktivitě potřebujete sacharidy doplnit, takže v tuto dobu nepředstavují žádný problém.

Některé současné populární redukční a výživové systémy, jako je paleo stravování nebo diety s extrémně nízkým zastoupením cukrů, těstoviny rovnou zavrhují, a to jednak kvůli již zmiňovaným sacharidům, ale také kvůli lepku. Lepek vytvoří, laicky řečeno, na stěně tenkého střeva potah, který nedovoluje vstřebávání ostatních živin. Na lepek a obiloviny celkově není lidský organismus z hlediska evoluce zvyklý, proto vyloučení proteinu lepku z jídelníčku může prospět nejen celiakům.

Ještě před několika lety byly těstoviny téměř symbolem zdravého životního stylu. Pravdou ale je, že svým složením se spíš mohou srovnávat s pečivem, než s čímkoliv jiným. Ty celozrnné málokomu chutnají a ty obyčejné, pšeničné, nejsou pro snižování hmotnosti právě ideální. Ze svého jídelníčku je nemusíte vyřazovat, ale dodržujte „těstovinová pravidla“ - to znamená jezte je k obědu nebo po cvičení, spíš volte celozrnné žitné nebo špaldové a s jejich množstvím to také nepřehánějte.

Další „zdravou“ přílohou je kuskus. Díky snadnosti přípravy se stal hitem, ale ve své podstatě je rovněž těstovinou - je vyrobený ze semoliny, což je tvrdá pšenice. Z nutričního hlediska je kvalitnější, ale obsah lepku je v ní vysoký.

Pokud k obědu připravíte těstoviny, doplňte je masem a zeleninou, abyste snížili jejich glykemický index i celkovou kalorickou hodnotu jídla.  Také určitě vynechte smetanové, sýrové a moukou zahuštěné omáčky!


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo
Jídlo a výživa Jak se ve stáří správně stravovat