Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Jak na dietní cukroví

Jak na dietní cukroví



Dietní cukroví je vlastně takový oxymóron - protimluv. Slovo cukroví se odvozuje od cukru, a tomu bychom se při hubnutí měli vyhýbat. K Vánocům ale cukroví neodmyslitelně patří, a pokud nechceme mezi novoroční předsevzetí zahrnovat také hubnutí svátečních kil, měli bychom při pečení i konzumaci sladkostí dodržovat určitá pravidla.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vánoční menu - chutně a dietně

Zdravé pečení

Upečte si zdravé vánoční cukroví

 

Je velký rozdíl mezi dietním a zdravým cukrovím. Při vyrábění toho zdravého se doporučuje nahradit obyčejnou bílou pšeničnou mouku moukou celozrnnou a rafinovaný cukr cukrem přírodním, třtinovým. Místo ztuženého pokrmového tuku raději vsaďte na poctivé máslo a také oleje volte spíš vyšší kvality. Záměnou surovin za jejich zdravější alternativy propašujete do vánočních lahůdek více vlákniny, ale také minerálních látek. Co se ovšem jejich kalorické hodnoty týče, ta zůstává skoro nezměněná, tedy závratně vysoká.

Při pečení zdravějšího cukroví si musíme trošku vyhrát s recepturou. Každá mouka se chová jinak - některá je hutnější, jiná více saje vodu a ta další se zase může drolit. Přírodní cukr má tu nevýhodu, že není dostupný v moučkové verzi. Při použití medu nebo sirupů nezískáme chtěný objem a tato sladidla se také chovají, jak se jim zamane. Je proto třeba experimentovat a zdravější recepty časem vyladit.

Po snědení zdravějšího cukroví není třeba mít výčitky svědomí (to není nutné ani u toho klasického), ale měli bychom počítat s tím, že když to přeženeme s množstvím, následky budou na naší postavě znatelné.

Dietní vánoční cukroví by mělo obsahovat méně energie, než cukroví tradiční. Toho dosáhneme tak, že ubereme množství mouky, tuku i cukru a pokusíme se nahradit tyto suroviny něčím jiným.

Pšeničnou mouku zkuste vyměnit za ovesné vločky (pro získání moučné konzistence je klidně rozemelte), přisypte vlákninu (tu lidský organismus neumí zcela využít), rezistentní škrob (v těle se chová podobně jako vláknina, ale je bohužel těžko k sehnání), nebo vyzkoušejte mouku z ořechů (z kokosu, mandlí nebo lískových oříšků). Ořechové mouky jsou sice tučné, ale mají nízký glykemický index takže když si pohlídáte množství, s krevním cukrem budete za dobře.

Nejdietnější variantu cukru představují umělá sladidla. Sice většina z nich nedisponuje žádnou energií, zato jsou umělá, mívají chuťový „ocas“, nejsou vhodná pro tepelnou úpravu a nedodají cukroví objem. Optimální volbou je stévie - přírodní sladidlo, jenž je k dostání v sypké, tekuté i tabletové formě. Chuť stévie je rovněž specifická a nelze jí použít ve stejném množství jako cukr, takže i v tomto případě musíme recept upravit.

Posledním zabijákem linie v cukroví je tuk. Místo oleje zkuste jablečný mošt a máslo nahraďte vejci.
Vajec se bát nemusíte, nicméně ultradietní verzi cukroví dosáhnete pečením jen ze samotných bílků.

Rozmyslete si, zda vám stojí za čas, peníze i námahu vymýšlet dietní verze sladkostí nebo jestli si zvládnete dát jen pár kousků klasického cukroví a pak vyrazíte na dlouhou procházku. Nezapomeňte ale, že to nejdietnější cukroví je takové, které nesníte.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Jak nepřibrat o Vánocích
Zdravý životní styl 10 chyb při hubnutí