Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Sůl a její vliv na zdraví

Sůl a její vliv na zdraví



Chemicky - chlorid sodný, česky - kuchyňská sůl. V současné době je tato křišťálově čirá surovina obětí pomluv, mýtů a nařčení z ničení našeho zdraví, zatímco v minulosti byla „nad zlato“. Jako obvykle, pravda o soli leží někde mezi těmito extrémními pohledy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nezdravý životní styl může u žen zvýšit hladinu testosteronu

Dietní úprava potravin

Vegetariánství jako módní výstřelek

 

Dospělý člověk potřebuje pro správnou funkci organismu přibližně denně 5 - 6 gramů soli, což je množství, odpovídající jedné čajové lžičce. Češi ale podle statistik spotřebují až trojnásobek doporučené dávky!

Nebezpečí nadměrného příjmu slané látky spočívá v obsahu sodíku - ten přispívá k vysokému krevnímu tlaku. Jak je známo, vysoký tlak krve nebolí, a to je možná chyba. Lidé pak snadno podceňují závažnost tohoto onemocnění a mohou se snadno dopracovat až k infarktu nebo mrtvici. Zcela alarmující je fakt, že vysokým tlakem krve trpí čím dál víc dětí i mladistvých a dospělých Čechů je postižena téměř polovina.

Na stolech v domácnostech, v restauracích i jídelnách nikdy nechybí slánka, a když tomu tak je, tak se po ní většinou začneme okamžitě shánět. Lidé také velmi často automaticky dosolují jídlo, aniž by ho nejdřív ochutnali. Dosolování tvoří ale jen zlomek z celkového příjmu soli - největší podíl je obsažený v samotných kupovaných potravinách. Polotovary, instantní polévky, paštiky, bujony, koření, uzeniny, sýry, smažené lupínky, oříšky, cereálie, pečivo, olivy i další dobroty jsou nositeli obrovského množství soli, která není mnohdy na první pohled patrná. Pokud během dne sníme pár takových potravin, s příjmem soli se můžeme dostat až na neuvěřitelných 20 či 25 gramů.

Nežádoucí účinky soli lze částečně vykompenzovat dostatečným zastoupením ovoce a zeleniny v jídelníčku - tyto přírodní zázraky v sobě skrývají draslík, který umí nepříznivé působení sodíku vykompenzovat.

Mozek člověka je z evolučního hlediska na vyhledávání soli v jídle naprogramovaný. Když pravěký lovec v minulosti lovil celý den mamuty, spoustu minerálních látek vyloučil potem, a proto je potřebovat efektivně doplnit. Dnes ale mamuty nelovíme, celý den sedíme před počítačem nebo televizní obrazovkou a solíme a solíme.

Pro ty, co se snaží redukovat hmotnost, je sůl stejným jedem jako cukr. Nejen, že podporuje chuť na další jídlo (neslané jídlo nám tolik nechutná, proto ho ani tak moc nesníme), ale také vede  k zadržování vody v těle, takže člověk vypadá otekle. Zadržování vody je důsledkem přetížených ledvin, které nemají šanci nadbytek soli odbourat.

Bez soli žít nelze - tělo by zkrátka nefungovalo. Sodík, jeden ze dvou základních prvků soli, je elektrolyt, který reguluje vodní rovnováhu a je také důležitý pro nervosvalovou činnost. O jeho dostatečný příjem se ale bát nemusíme - v přírodních potravinách se vyskytuje přirozeně, takže žádné dosolování není z hlediska správné funkce organismu nutné. Naopak hrozí riziko nadměrného příjmu a z něho plynoucích onemocnění.


Chuť soli je návyková, ale tohoto návyku se lze zbavit. Stačí solit méně nebo vůbec a v potravinách, které kupujeme, obsah soli kontrolovat. Jako pomůcka může posloužit pravidlo - jezte jídlo tak slané (nebo spíš neslané), jako byste ho dávali čtyřletému dítěti, a uvidíte, že Vám bude zanedlouho lépe a sůl vám chybět nebude.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo
Jídlo a výživa Jídlo jako odměna, jídlo jako trest