Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Hladové potraviny – víte, které to jsou?

Hladové potraviny – víte, které to jsou?



Lidé jedí z různých důvodů. Mohou jíst pro chuť, z nudy, ze zvyku, kvůli společenským konvencím, aby potlačili úzkost nebo nepříjemné pocity, vyhnuli se samotě, nebo naopak aby jídlem něco oslavili. Nejčastějším důvodem pro konzumaci potravin však bývá zpravidla obyčejný hlad. Ne všechno, co sníme má ale stejnou sytící schopnost. Existují jídla a potraviny, po jejichž snědení budete mít ještě větší hlad, než předtím, a těm je dobré se vyhnout.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?

Nemějte hlad. Potraviny, které vás zasytí.

Potraviny a jejich vliv na věk

 

První příčky v hitparádě hladových potravin patří jednoznačně těm s vysokým glykemickým indexem. Jsou to jídla plná jednoduchých cukrů a škrobů, která dokáží rozbouřit hladinu cukru v krvi, takže slinivka pak musí dělat přímo divy, aby ji opět zklidnila. Krevní cukr vylítne jak na horské dráze, slinivka je nucená vyprodukovat spoustu inzulinu, a ten cukr v krvi opět srazí. Protože ho ale srazí příliš, dostaví se okamžitě pocit hladu a chuti na další jídlo.

Abyste se vyhnuli takovým bouřím, které vedou k ukládání tělesného tuku, přibírání na váze, neustálé chuti na něco sladkého a únavě, vynechejte potraviny, jako jsou pekárenské výrobky z bílé mouky (tukové rohlíky, bagety, koblihy, koláčky, muffiny, croissanty) nebo sladkosti (mléčná čokoláda, čokoládové tyčinky, bonbony, sušenky, oplatky, gumoví medvídci, zmrzlina), ale také omezte uzobávání sušeného ovoce, müsli tyčinek i samotného zapékaného müsli. Nevhodné jsou rovněž zdánlivě zdravé rýžové chlebíčky, jejichž glykemický index je závratný.

Hladovými jídly se také mohou stát na první pohled dietní pokrmy, složené převážně ze sacharidů. Takové rizoto, pečené či vařené brambory, kuskus nebo těstoviny je vhodné vždy doplnit zeleninou, libovými bílkovinami a zdravými tuky. Tyto přísady mají totiž schopnost glykemický index snížit a tím zajistí dlouhodobější pocit nasycení.

Pokud si dáte steak s grilovanou zeleninou, dostanete do sebe spoustu vlákniny a proteinů, takže byste se teoreticky hladoví cítit neměli. Háček je ale v tom, že i jídla, která jsou chudá na sacharidy, mohou hlad vyvolávat. Organismus potřebuje cukr jako zdroj energie, a pokud ho nedostane, dostaví se zákonitě pocit hladu.

Aby tělo netrpělo a nežadonilo o další přísun kalorií, je nutné myslet na vyvážené zastoupení živin v každém jídle. Když cokoliv jíte, zhodnoťte, zda pokrm obsahuje vše důležité pro vaše nasycení - komplexní sacharidy, proteiny, vlákninu a zdravé tuky.

Například ovesné vločky k snídani doplňte jogurtem (protein), ovocem (vláknina) i ořechy a semínky (zdravé tuky). K obědu si zapečte brambory se zeleninou a vejci, sýrem nebo kuřecím masem. Tuňákový salát k večeři zakousněte kouskem celozrnného žitného chleba a zakápněte olivovým olejem.

Velmi dobrou schopnost zasytit mají tučné potraviny. Ty ale obsahují spoustu kalorií v malém objemu a navíc stimulují chuťové pohárky, takže zde hrozí riziko přibírání z nadbytku energie, což není vždy právě žádoucí. Aby šla nadbytečná kila naopak dolů, vsaďte na vysoko-objemovou, nízkokalorickou stravu.

Jedna věc je umění jídla naplnit žaludek a zahnat hlad, druhá věc je naučit se hlad rozpoznat. Pokud máte i po dobře sestaveném a vydatném obědě stále nutkání jíst, zamyslete se nad tím, zda je to opravdu hlad, nebo se spíš jedná o chuť či potřebu zajídat nudu, stres, zda jíte ze zvyku, kvůli špatné náladě a podobně.

Než začnete něco vkládat do úst, pořádně se také napijte, protože ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Vliv stravy na pocit chladu
Jídlo a výživa Chutě a jejich vliv na člověka
Jídlo a výživa Jak ovlivnit stravou nachlazení a další nemoci