Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?



Říká se, že člověk hubne, pokud přijme méně energie, než kolik jí vydá. Ve světě diet a snižování hmotnosti se počítání kalorií řadí mezi vcelku populární směr, protože je exaktní, lze se v něm dobře zorientovat a vypadá také smysluplně a vědecky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

Jak zahnat hlad a přitom nepřibrat?

10 psychologických triků při hubnutí

 

Kalorie je jednotka energie, kterou se měří energetická hodnota potravin a obvykle se používá její tisícinásobek - kilokalorie (značená kcal). Dnes je však o něco rozšířenější přepočet na jouly (1 cal = 4, 185 J). Jedna kalorie představuje podle definice množství energie, jenž dokáže zvýšit teplotu jednoho gramu vody o 1°C.

Počítání kalorií může rozhodně při hubnutí, ale také přibírání pomoct. Člověk se naučí rozlišovat potraviny podle jejich kalorické hodnoty a získá představu, kolik energie s jakým jídlem vlastně přijímá. Všechno vypadá vcelku jednoduše a logicky, až na jeden zádrhel - lidský organismus není stroj a ne vždy se všechny tělesné a metabolické pochody řídí prostými fyzikálními  zákony.

V zásadě lze souhlasit s tvrzením, že pokud do sebe vpravíme víc paliva, než dokážeme spálit, přebytek se s vysokou pravděpodobností uloží do zásoby. Do rovnice hubnutí a přibírání ale kromě prostých jednotek energie vstupuje mnoho dalších vlivů, které mají rozhodující slovo.

Jedním z faktorů, kvůli kterému je kalorická rovnice nespolehlivá, je metabolismus. Sice to není fér, ale existují lidé, kteří mají od přírody spalování rychlé a na druhé straně jsou mezi námi tací, jež přibírají snad i ze vzduchu. Když pak tito dva rozdílní lidé snědí tabulku čokolády a jdou si spolu zaběhat, jeden vyvázne bez následků, ale druhý ne. Na zrychlení metabolismu se sice dá zapracovat (pravidelným jídlem a pohybem), ale základní nastavení svého těla změnit moc nemůžeme.

Dalším důležitým faktorem, kvůli kterému prosté počítání kalorií nefunguje, je rozdílný obsah živin v jednotlivých potravinách. Jeden gram sladkého cukru má 4 kcal, jeden gram škrobů obsahuje 4 kcal, gram proteinů rovněž a gram tuku jich schovává rovnou 9. Mohlo by se tedy zdát, že je jedno, zda sníte balíček šunky (100 kcal) nebo jeden malý banán (rovněž 100 kcal), ale jedno to není, protože organismus zachází s každou živinou rozdílně. Zatímco proteiny z libové šunky na zásobní tuk přeměnit nedokáže a spíš je využije na regeneraci tkání a budování svalové hmoty, sacharidy z banánu buď použije jako zdroj energie nebo je uloží ve formě podkožního tuku.

V poslední době bývá kalorická hodnota potravin uvedená na jejich obalech. Samotné číslo je ale téměř nic neříkající. Co je však důležité, je poměr jednotlivých živin v jídle.

Při snaze změnit svou postavu není zase tak důležité hledět na kalorie, ale spíš na živiny. Tělo potřebuje libové bílkoviny, komplexní sacharidy a zdravé nenasycené tuky. Jedině pak může  zdravě hubnout nebo tvořit svalovou tkáň. Když si tedy dáte k obědu pivo a hranolky o energetické hodnotě přibližně 600 kcal, najdete je pravděpodobně za opaskem kalhot. Pokud si ale v poledne dopřejete dva celozrnné rohlíky se sýrem cottage a jablko (také 600 kcal), zásobíte tělo kvalitními živinami a budete mít energii i na odpolední trénink.

Není na škodu zorientovat se v energetických hodnotách potravin, ale mnohem důležitější je vědět, které živiny potraviny obsahují, a zda prospějí vašemu zdraví i fyzické kondici.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Jak na hubnutí? Jen komplexně!
Zdravý životní styl Stanovte si reální cíle hubnutí