Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Co můžu jíst po porodu?

Co můžu jíst po porodu?



Bezprostředně po narození dítěte jdou většinou potřeby matky stranou a na výsluní se dostane nový člen rodiny. Aby však dítě mohlo prospívat a vesele růst, je nutné postarat se také o sebe.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Přebytečná kila a cvičení po porodu

Jak na celulitidu po porodu

Využijte kočárek při svém cvičení

 

Většina žen během těhotenství přibere několik kilogramů tukových zásob, které se hodí jako zdroj energie na kojení a péči o potomka. Ihned po opuštění porodnice proto nemá cenu hroutit se nad číslem váhy, ale naopak je třeba brát kilogramy navíc jako rezervu, jež se časem vyčerpá. Aby však hmotnost dál nerostla při představě, že přece všechno shodíme kojením a shonem kolem dítěte, je vhodné začít postupně upravovat svůj jídelníček.

Mnohdy matky po porodu váží ale i méně, než před otěhotněním a i v tomto případě je zásah do stravování nutný, protože hubnout nelze do nekonečna a obzvlášť v této době je další úbytek hmotnosti zcela nevhodný.

Poučky o jedení 5 - 6x denně jsou sice opodstatněné, ale po příchodu z nemocnice stačí, když si uděláte čas alespoň na tři jídla za den
. Snažte se zachovat si pravidelnost ve stravování, protože v opačném případě můžete svůj metabolismus zmást a pak ten začne skladovat tuk do zásoby. V případě, že opravdu nestíháte, si namíchejte alespoň proteinový koktejl, nebo ovocné smoothie, kterými doplníte potřebné živiny s minimální časovou investicí.

Pokud kojíte, jakékoliv omezování se ve smyslu redukční diety je absolutně vyloučené. Možná, že Vás pár kilogramů navíc trápí, ale ochuzováním jídelníčku byste škodily také svému dítěti.

Naopak ani konzumace všeho, co vám přijde pod ruku není vhodná.
Organismus prošel za posledních devět měsíců velmi náročnými změnami a zatěžovat ho i nadále nevhodným jídlem mu k návratu do normálu určitě nepomůže.

Po porodu se snažte jíst pravidelně, jak jen to bude ve vašich silách. Nemusíte si dopřávat půlhodinové snídaně a obědy, ale důležité je dostat do sebe alespoň něco výživného. I když vás bude nejspíš často přemáhat únava, která v nás vyvolává dojem, že nutně potřebujeme sníst cokoliv sladkého, zkuste si uvědomit, že to, co potřebujete, je odpočinek a ne cukr. Když se nadopujete sladkostmi s vysokým glykemickým indexem, na chvíli se možná budete cítit lépe, avšak z dlouhodobého hlediska to únavu jen zhorší.

Nebojte se jíst sacharidy, ale vsaďte na ty komplexní, které najdete v rýži, bramborách, batátech a celozrnných produktech, a když vás bude honit mlsná, dejte si ovoce. Absolutním základem jídelníčku by měly být proteiny (maso, vejce, tvaroh, tofu, syrečky, Cottage, šunka). Díky nim se mohou obnovovat tkáně i tvořit mléko, aniž by tělo muselo odbourávat vlastní cennou svalovinu. Skvělým zdrojem zdravých tuků, minerálů i vitamínů jsou pak ořechy a semena, jež můžete uzobávat v průběhu celého dne.

Určitě se po návratu z porodnice nevyhnete situaci, kdy bude vaší jedinou záchranou po probdělé noci káva a něco sladkého. Zkuste ale takový dopink omezit na minimum a energii načerpat z kvalitního a výživného jídla. Nezapomínejte ani na pitný režim - zvlášť při kojení je zvýšený přísun tekutin nutný, a když je organismus dobře hydratovaný, všechny metabolické procesy probíhají mnohem snadněji.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Po porodu zpět ve formě
Zdravý životní styl Po porodu hubněte s rozumem
Cvičení a trendy Přebytečná kila a cvičení po porodu