Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Ryby vás zbaví nadváhy

Ryby vás zbaví nadváhy



Ryby jsou skvělé, ale na našich českých stolech bohužel stále málo frekventované. Není snad nic, co by jim bylo možné vytknout - jsou plné kvalitních proteinů, neobsahují žádné sacharidy, jsou nízkokalorické, a i když ne, tak tuky, které skrývají, nám prospívají v mnoha ohledech.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak připravit kapra

Hubnutí a konzumace tuků

Středomořská dieta

 

V českých podmínkách, kde chybí moře, je výběr ryb omezený, nicméně díky pestré nabídce supermarketů lze koupit ryby ze všech koutů světa. Pokud vsadíte na ty mražené, hrozí zde riziko, že značnou část hmotnosti produktu tvoří voda. Je tedy vhodné číst složení, ale také výrobek otestovat na vlastní kůži. Mražené ryby mají tu výhodu, že je lze skladovat dlouho v mrazáku, takže i když vaše lednice zeje prázdnotou, nemusíte se uchylovat k jedení nezdravých rychlovek.

Čerstvé ryby, které si líně hoví na ledu a čekají, než se jich někdo ujme, jsou sice dražší, ale jejich chuti se nic nevyrovná. I když pro většinu lidí není možné kupovat si čerstvé úlovky obden, jednou za čas se rozmazlete a do chlazené ryby investujte. Obsluha pultu s mořskými plody by Vám měla být schopná sdělit, odkud ryba pochází, ale také jak ji nejlépe upravit.

Kromě mražených kousků je příjemné mít doma v zásobě několik rybích konzerv. Nejčastěji je tímto způsobem zpracovaný tuňák, dál sledi, sardinky a šproty. Při výběru plechovky si dejte pozor, zda je rybička naložená ve vlastní šťávě, oleji nebo rajčatové omáčce. Olej i omáčky dokáží pozvednout energetickou hodnotu jinak velmi dietních ryb do závratných výšek. Lepší proto je pořídit si variantu ve vlastní šťávě a až poté ji doplnit třeba kvalitním olivovým olejem.

Rybí konzervy také nejsou z nejlevnějších, ale i zde se vyplatí nekupovat ty s nejnižší cenou. Do levných plechovek se zpravidla dostávají méně kvalitní rybí jedinci, nebo menší ryby z pobřeží, které mají větší tendenci uchovávat ve svém mase těžké kovy.

Ryby není nutné konzumovat jen jako hlavní chod nebo v zeleninovém salátu - dobrou cestou, jak je propašovat do svého jídelníčku, jsou také rybí pomazánky nebo saláty, ale raději volte ty s jogurtem místo majonézy.

Obvykle mají s jedením ryb větší problém děti. Oblíbené smažené rybí prsty pro ně ale nejsou právě zdravou volbou. Když už chcete rybí prsty dětem dopřát, vybírejte takové, které mají  vysoký obsahem rybího masa nebo je doma sami připravte. Děti by měly být zvyklé už od útlého věku, že ryby zkrátka na stůl patří, a že je nutné je občas jíst, i když nám tolik nechutnají.

Nemusíte jezdit do ciziny, abyste si pochutnali na výborných rybách. Až se někdy ocitnete u výlovu rybníka nebo v dobré české rybí restauraci, nebojte se zaexperimentovat a sladkovodní rybu ochutnejte. Zkuste také doma připravit i jiné exempláře, než jen tresku, lososa, pangase či tuňáka.

Z mořských ryb obsahuje nejvíc omega 3 mastných kyselin losos, tuňák, halibut, sardinky a makrely. Nebojte se toho, že jsou tučnější - podle některých studií právě tento rybí tuk pomáhá odbourávat vlastní podkožní tuk z oblasti pasu.


Ani přehnaný strach z obsahu těžkých kovů není na místě - mořských ryb konzumujeme obecně tak málo, že opravdu není možné přivodit si jimi jakékoliv zdravotní potíže.

Ryby jezte tak často, jak to jen jde - pro svoje zdraví nemůžete udělat nic lepšího.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků