Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Tipy na zdravé dezerty

Tipy na zdravé dezerty



Každý má občas chuť na něco sladkého, ale ne každý dezert je vhodný pro udržení stabilní hmotnosti a zdraví. Často se doporučuje uspokojit mlsný jazyk čerstvým nebo sušeným ovocem, ale  to má k lákavému moučníku opravdu daleko. Jablko zkrátka nikdy nemůže chutnat jako cheesecake a sušené meruňky nedělní bábovku také zastoupí jen těžko.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tipy na zdravé pomazánky

Tipy na zdravé zeleninové saláty

Jak se správně stravovat u vody

 

Většina dezertů má tu nevýhodu, že obsahuje spoustu tuku a cukru, takže svým složením vyloženě přivolávají do našich těl kilogramy navíc. Existuje ale také mnoho dobrot, které dokážou uspokojit chuť a přitom splňují kritéria zdravého stravování.

Největším prohřeškem bývají moučníky z bílé pšeničné mouky, která umí díky lepku vytvořit nadýchaný a lahodný pekařský výtvor. Pokud tuto mouku nahradíte celozrnnou špaldovou nebo žitnou, získáte méně nadýchanou, ale zato zdravější variantu receptu. Vláknina obsažená v celozrnných moukách pomáhá udržovat stabilnější hladinu cukru v krvi a navíc má schopnost pročistit střeva. Nemyslete si ale, že buchta ze špaldové mouky je méně kalorická - je zdravější, ale energetickou hodnotu má stále vysokou. To samé platí o hnědém cukru - je zdravější, než ten bílý, ale počtem kalorií se mu zcela vyrovná.

Aby se dezert dal prohlásit za zdravý (a dietní), měl by obsahovat především proteiny, zdravé tuky, komplexní sacharidy a nakonec vlákninu. Proteiny se do kulinářského počinu vpraví nejlépe použitím tvarohu, jogurtu či vajec. Složité sacharidy dodáme celozrnnou moukou, zdravé tuky oříšky i semeny a vlákninu ovocem.

Zkuste se inspirovat těmito recepty a v neděli odpoledne si pochutnejte na zdravém dezertu:

Proteinový koláč:

Suroviny: Potřebujete 125g odtučněného tvarohu ve vaničce, 1 celé vejce, 2 bílky, 40g 90% proteinu, vanilkovou esenci, 1 lžičku prášku do pečiva, 1/2 lžičky jedlé sody, Stévii a libovolné ovoce.

 

Postup: Smíchejte tvaroh, vejce, bílky a vanilkovou esenci v míse, oslaďte Stévií nebo jiným sladidlem. V jiné míse promíchejte 40g proteinového prášku (jakékoliv příchuti) s jedlou sodou a práškem do pečiva. Troubu předehřejte na 180 stupňů. Sypkou směs nasypte do mísy s tvarohem a vejci, promíchejte a vlijte do formy. Ozdobte ovocem (kokosem, skořicí...dle fantazie). Pečeme 40 minut na 180 stupňů.

Mrkvový koláč:

Suroviny: Nachystejte si 4 vejce, 1 hrnek jablečného džusu, sladidlo, 2 lžičky vanilkového extraktu, 1 hrnek celozrnné mouky, 2 rovné lžičky jedlé sody, 2 rovné lžičky prášku do pečiva, 1/2 lžičky soli, 2 lžičky skořice a nastrouhanou mrkev (3-4 hrnky). Na polevu budeme potřebovat odtučněný tvaroh, 200g žervé, trošku másla, čerstvou mátu a sladidlo (cukr, med, Stévii).

 

Postup: Smícháme zvlášť suché a mokré přísady, pak spojíme. Nalijeme do dortové formy, pečeme 60 minut na 170 stupňů. Po upečení rozkrojíme v půlce, vetřeme směs tvarohu, žervé, sladidla a rozmixované čerstvé máty. Zbytek polevy rozetřeme nahoru na dort a po ztuhnutí výtvoru můžeme hodovat.

Dietní muffiny:

Suroviny: Použijte 4 nastrouhané  hrušky (jablka), 1 vejce, 1/2 hrnku celozrnné mouky, půl hrnku vody (džusu), lžičku prášku do pečiva, skořici a půl lžičky sody.

 

Postup: Smícháme suché a mokré ingredience zvlášť, pak vše dohromady. Předehřejeme troubu na 170 stupňů. Pečeme 20 minut.

 

Dobrou chuť!

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní snídaně
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní svačiny
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní obědy