Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Tipy na zdravé zeleninové saláty

Tipy na zdravé zeleninové saláty



Zeleninové saláty jsou jednoduše skvělé. Nejen, že jsou nabité vitamíny i vlákninou a dokážou zasytit, ale také skrývají ve velkém objemu relativně nízkou energetickou hodnotu. Existuje nepřeberné množství variací salátů, a to od lehoučkých zeleninových až po hutnější, těstovinové či bramborové.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nemějte hlad. Potraviny, které Vás zasytí.

Jak se správně stravovat u vody

Vláknina v jídelníčku

 

Umět si namíchat ideální salát není jen tak. Když to přeženete s majonézou nebo olejovou zálivkou, sýrem či těstovinami, můžete si do těla vpravit skutečnou kalorickou bombu. Na druhou stranu chroupat jen zelené suché lístky by asi nikoho také dvakrát neuspokojilo ani nezasytilo.

Volba ingrediencí do zdravého salátu by se měla řídit principy rozumného stravování - to znamená, že pokud plánujete salát obědvat, neměli byste vynechávat sacharidovou složku, ale když je barevný pokrm určený k večeři, škroby budeme raději šetřit, abychom se v zimě nedivili, že nedopneme kalhoty, ačkoliv jsme celé léto pojídali jen lupení. Do obědového salátu se proto nebojte přidat těstoviny, brambory, kuskus, mrkev či kukuřici nebo ho zakusujte celozrnnou bagetou, ale večer je vyměňte spíš za bílkoviny a zdravé tuky.

Základem každého salátu je zelenina. Využijte bohatou nabídku na pultech našich supermarketů a zkuste kombinovat, experimentovat a objevovat nové chutě. Vyzkoušejte různé druhy listových salátů, rajčat i paprik, přidejte okurku, olivy a vůbec cokoliv, na co dostanete chuť. Správný salát by měl taky krásně vypadat, proto míchejte barvy i tvary, aby zelenina lahodila nejen chuťovým buňkám, ale také očím.

Aby vás salát zasytil, musí být plný bílkovin. Díky kombinaci proteinů a vlákniny nebudete mít dlouho hlad, ale také si zajistíte stabilní hladinu krevního cukru, takže by vás neměla honit mlsná. Na barevnou zeleninu poskládejte třeba Mozzarellu, orestovaná kuřecí prsa, tuňáka z plechovky, kousky vepřové panenky, šunku, nízkotučný tvrdý sýr nebo třeba sýr Cottage. Výslednou směs zakápněte ideálně domácí zálivkou z jogurtu nebo olivového (dýňového, lněného, lískového) oleje, ale pokud se vám zalíbí nějaký dresink v obchodě, nic nebrání ani jeho použití. Dresinky na majonézové či olejové bázi jsou sice kalorické, ale na druhou stranu jsou tím, co dodává salátům chuť a při rozumném užívání žádné nebezpečí nehrozí.

Abyste si mohli vyrobit salát kdykoliv vás napadne a nemuseli dlouze spekulovat o tom, co na něj budete potřebovat, mějte v lednici vždy jako základ nějaký listový salát (ledový, čínské zelí, římský salát, Lollo Rosso, Lollo Bianco, polníček, rukolu, Little Gem, hlávkový apod.) a dál něco barevného - žluté papriky, červená rajčata a zelené okurky. Ve druhé fázi dodejte proteiny (případně k obědu sacharidy) a pak zalijte dresinkem. Pro radost můžete na závěr přidat pár stroužků parmazánu a celý výtvor zasypat třeba dýňovými nebo slunečnicovými semínky.

Saláty jsou optimální pro teplé dny, kdy člověk nemá na horké jídlo ani pomyšlení, ale organismus i přesto vyžaduje pravidelnou dodávku živin. Díky tomu, že je zeleninu nutné dlouze kousat, je jedení pomalé a pocit sytosti se dostaví relativně brzy.


Pokud se snažíte hubnout, zapomeňte na zdobení salátu majonézou, slaninou i tučnými sýry a raději volte zálivku z balzamika a libové kuřecí maso.

Neexistuje nudný nebo nedobrý salát, je jen otázkou fantazie, jaké přísady z něj vykouzlí  pravý gurmánský i estetický zážitek. 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní snídaně
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní obědy
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní svačiny
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní večeře
Jídlo a výživa Tipy na zdravé pomazánky