Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Jak se stravovat na dovolené a nepřibrat

Jak se stravovat na dovolené a nepřibrat



Jak jíst během zasloužené dovolené, se odvíjí od toho, jak ji trávíte. Je rozdíl, jestli osedláte na týden kolo a vyrazíte do hor, nebo budete čtrnáct dní jen okupovat lehátko na pláži.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak na dovolené nepřibrat?

Jak si zabalit na dovolenou

Na dovolenou s přáteli?

 

Dovolená by neměla být synonymem k přejídání, ale ani hladovění nebo odbývání se. To, že  na několik dní opustíte kolotoč každodenních povinností neznamená, že vaše tělo nemá nárok na pravidelný přísun živin, nebo že metabolismus začne zázračnou rychlostí spalovat všechny kalorické dobroty.

Při klasické, plážové variantě volna, bývá většinou na výběr ze čtyř možností stravování - těmi jsou all inclusive, polopenze, pobyt se snídaní nebo pobyt bez jídla. Každá z těchto variant má přitom svoje výhody, ale také zákeřné nástrahy.

Asi nejvíc svádí k přejídání stravování typu all inclusive. Stoly se prohýbají pod exotickými lákadly a člověk má touhu ochutnat všechno. Velikost porcí ani jejich počet není nijak omezený, na rozdíl od velikosti žaludku. V mnoha destinacích se pokrmy na švédských stolech s železnou pravidelností opakují, proto si hned při první večeři rozvrhněte, co kdy ochutnáte. Nesnažte se stihnout všechno během prvního dne. Zkuste se vyhnout známým záškodníkům, jako jsou hranolky nebo smažená masa, ale také dezertům a ovoci k večeři (to si užijte spíš k snídani, dopolední svačině nebo obědu). Naopak využijte pestré nabídky čerstvé zeleniny a ryb.

Jestliže jste si zvolili polopenzi, nezůstávejte přes poledne o hladu a při snídani a večeři se nepřejídejte. Pokud to jde, ulovte si u snídaně nějaké ovoce s sebou na pláž, nebo si přes den dejte některou z místních specialit. Myslete na to, že při jedení dvakrát denně má organismus mnohem větší tendenci ukládat si energii ve formě podkožního tuku, než při pravidelné stravě po třech hodinách.

Pobyty jen se snídaní nebo úplně bez jídla lákají k nezdravému stravování. Lidé si vozí zásoby s sebou a často volí jídla rychle připravitelná, trvanlivá a skladná, tím pádem ne příliš zdravá (čínské polévky, instantní jídla ze sáčku, konzervy, trvanlivé salámy, pečivo, polotovary). V případě, že se rozhodnete pro tuto alternativu, vydejte se cestou menšího zla a místo špaget s vepřovou konzervou a kečupem si raději uvařte třeba rýži s plechovkou tuňáka. Obhlídněte místní nabídku potravin a denně si kupujte čerstvé ovoce, zeleninu i mléčné výrobky a občas si také zajděte do restaurace na rybu nebo mořské plody. Potraviny jsou na mnoha místech sice dražší, než u nás, ale na zdraví se šetřit opravdu nevyplatí, a na dovolené už vůbec ne.

Ke každé dovolené patří trocha alkoholu i energeticky vydatných dobrot, ale abyste si kromě krásného opálení a suvenýrů nevezli domů i kilogramy navíc, snažte se přijaté kalorie během dne spálit při plážových sportech, procházkách a plavání.

U aktivně trávených dovolených si dejte pozor na dostatečný a pravidelný příjem všech základních živin i na pitný režim. Zde sice díky energetickému výdeji tolik nehrozí možnost nabrání přebytečných kilogramů, ale i tak se vyhýbejte zbytečně velkým porcím, kalorickým nápojům na venkovních zahrádkách a doplňování energie nevhodnými svačinami, jako jsou sušenky, párky v rohlíku, čokoládové tyčinky, sladké pečivo nebo hranolky.

Účelem dovolené je odpočinout si a načerpat sílu, nikoliv dopřávat si nekončící jídelní orgie, za které si budete po zbytek léta nadávat. Tělo nejde po dobu volna vypnou a opět zapnou až doma - všechno, co na dovolené sníte, se počítá a nabrané kilogramy bohužel nezmizí tak rychle, jako bronzová barva kůže.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků