Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Light výrobky - ano nebo ne?

Light výrobky - ano nebo ne?



Ještě před několika lety byly light výrobky vyhledávaným zbožím. Mnoho potravinářských společností se snažilo ke svým běžným produktům nabídnout jejich lehkou alternativu a lidé, toužící po úspoře kalorií, je nadšeně nakupovali a konzumovali.


ČTĚTE TAKÉ:

Tuk - dobrý sluha, ale zlý pán

Tuky a jejich význam pro lidský organismus

Největší mýty o hubnutí

 

V současné době je trend opačný - light výrobky jsou plošně zatracované a kritizované. Nic ale není černobílé, proto ani problematika toho, zda jíst či nejíst tyto potraviny, nelze shrnout do jednoznačného „ano“ či „ne“.

Označení light se většinou vztahuje k redukovanému množství cukru nebo tuku v daném výrobku. Paradoxem je, že ta jídla, která mají snížený obsah tuku, mají relativně vysoký podíl cukru - jednak je jím nutné dodat chuť (kterou běžně zajistí právě tuk), dál je třeba dosáhnout hustoty produktu, na kterou jsou spotřebitelé zvyklí, ale také se díky zredukování tuku prodlouží trvanlivost, takže je to výhodné jak pro výrobce, tak pro prodejce (dalším faktem je, že škroby, kterými bývá tuk nahrazen, jsou mnohem levnější).

Je v pořádku jíst potraviny, které jsou odtučněné, ale tuk v nich není ničím nahrazen. Mezi takové patří třeba tvaroh, mléko, kefíry a některé jogurty (u těch je potřeba číst složení). U většiny light jogurtů je zvýšený podíl cukrů či škrobů, takže nejsou lákavé z hlediska hubnutí, ale ani chuti.

Další kategorií potravin, kterou můžeme označit jako light, jsou potraviny bez cukru nebo s jeho sníženým obsahem. Takové dobroty mívají vyšší energetickou hodnotu kvůli kaloricky vydatnému tuku, ale ani jejich chuť není vyvážená. Když se ve výrobcích množství cukru omezí, jsou méně sladké, tudíž pro mnoho lidí méně chutné. V horším případě, kdy se cukr nahradí nekalorickými umělými sladidly, je chuť výsledkem chemického koktejlu, jež má k přirozené sladkosti daleko.

Dalším, závažnějším problémem umělých sladidel je jejich potencionální škodlivost. Stále jsou prováděny výzkumy souvislostí mezi umělými sladidly, onkologickými onemocněními, neplodností, Alzheimerovou demencí, hyperaktivitou či autismem u dětí, cukrovkou, obezitou a mnoha dalšími chorobami.

Bylo dokázáno, že užívání umělých sladidel není vhodné při hubnutí a dokonce ani u diabetiků, protože v okamžiku, kdy člověk sní něco, co sladce chutná, ale neobsahuje žádný cukr, začne slinivka reagovat a produkovat inzulin, díky kterému krevní cukr poklesne a to vyvolá opět touhu po sladkém. Pro redukci nadváhy i pro stabilní průběh diabetu je stálá hladina krevního cukru klíčová a umělá sladidla ji rozhodě udržovat nepomáhají.

Průmyslové výtvory s označením light, jež mají snížený obsah tuku i cukru, snad ani nelze nazvat potravinami. Jsou výsledkem umu potravinářů nahradit něco zcela běžného a přirozeného  (tuk a cukr) něčím pro tělo cizím, nepřirozeným a nezdravým (stabilizátory, zahušťovadly, ochucovadly, sladidly apod.). I když na Vás z regálů supermarketů skoro volají svými křiklavými nápisy „light, fit, slim či diet“, raději se jim obloukem vyhněte.


Při nákupu potravin se řiďte selským rozumem. Jogurty a sýry kupujte přirozeně tučné, tvarohy, mléko a kefíry klidně odtučněné (ale počítejte s méně atraktivní chutí) a u dalších potravin čtěte pečlivě složení. Nápisy, jako dia nebo light vůbec nejsou zárukou nižší energetické hodnoty nebo zdravější potraviny.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků