Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Chcete nabrat svaly? Stravujte se správně!

Chcete nabrat svaly? Stravujte se správně!



Posilování je aktivita, při které nutíme svaly překonávat větší zátěž, než na jakou jsou zvyklé. Vlivem mírného přetížení svalových vláken v nich vznikají mikrotrhliny, jež se pak během doby odpočinku zacelují. Právě regenerací takového drobného poškození svalů jsou nuceny k zesilování a růstu. Aby bylo možné svalová vlákna efektivně zahojit a zregenerovat, je nezbytně nutná správná výživa.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co jíst před sportem a po něm?

Cvičíte a stále to není vidět? My víme proč!

První návštěva posilovny - návod jak na to!

 

Pokud se rozhodnete, že budete zpevňovat a posilovat Vaše tělo, zapomeňte na přísné diety a večerní hladovky. Organismus potřebuje před silovým tréninkem spoustu živin, aby byl schopný zátěž zvládnout. Před návštěvou posilovny proto jezte už od rána komplexní sacharidy, třeba v podobě ovesných vloček, které Vám zajistí stabilní hladinu krevního cukru, ale také dostatek energie. Před tréninkem si dejte lehké jídlo, jež nezatíží Váš žaludek – mělo by obsahovat opět složité cukry, ale také bílkoviny. Pozor si dejte na nadměrný přísun vlákniny, která může působit nadýmavě.

Jestliže neposilujete závodně, není nutné jídelníček obohacovat o speciální doplňky stravy, které jsou určené pro silové sporty. Vystačíte si s běžnými základními surovinami, jako je libové maso, vejce, celozrnné výrobky, rýže či tvaroh. Může se však stát, že Vás bude tlačit čas a před tréninkem svačinu nestihnete. Nebojte se pak sáhnout po sacharido – proteinovém koktejlu, který ochrání svaly během cvičení i po něm.

Většina lidí má posilování spojené hlavně s nutností přijímat obrovské množství bílkovin. Ihned po tréninku je ale důležitější doplnit sacharidy, které se v průběhu Vašeho snažení ze svalů vyčerpaly. Protože je nutné glykogenové zásoby obnovit co nejrychleji, je vhodné zaměřit se na potraviny, jež obsahují jednoduché cukry, jako je například sladká syrovátka nebo banán.

Ihned po skončení tréninku si dopřejte klidně i sladký pamlsek, který si běžně odpíráte. Koláček nebo muffin doplní chybějící cukr v organismu, aniž by se uložil ve formě podkožního tuku.

S asi hodinovým odstupem byste si měli dát větší jídlo, složené z kvalitních libových proteinů a komplexních sacharidů. Proteiny organismus využije k obnovení posilováním narušených svalových vláken, takže při dostatečné vytrvalosti a odhodlání budou Vaše svaly zanedlouho pevnější, ale také silnější.

Přes den zařaďte do svého jídelníčku snadno stravitelné maso nebo vaječné bílky, jež Váš trávicí trakt nijak nezatíží. Večer pak vsaďte na nízkotučné mléčné výrobky, obsahující bílkovinu kasein (tvaroh, Cottage), které se tráví delší dobu, proto zajistí dostatečné množství živin Vašemu tělu i přes noc.

Nebojte se po cvičení jíst ani v případě, že chcete hubnout. Pokud živiny nedoplníte a necháte organismus hladovět, silový trénink bude k ničemu a Vaše tělo začne spalovat svou vlastní svalovou hmotu místo toho, aby ji budovalo.

Nikdy nezapomínejte na důležitost regenerace. Posilujte celé tělo každý druhý den nebo si vyberte určité partie, ale vyhněte se jejich přetrénování. Výživa a trénink musí jít ruku v ruce. Jestliže cítíte, že máte v některé z těchto oblastí nedostatky, zkuste je odstranit a uvidíte, že se výsledky dostaví co nevidět.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Udělejte si čas na jídlo
Jídlo a výživa Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)?