Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Tipy na zdravé a dietní svačiny

Tipy na zdravé a dietní svačiny



Svačiny by měly sloužit k tomu, aby člověk překonal dlouhé období mezi jednotlivými jídly a přitom nehladověl. Pokud snídáte v osm hodin ráno a na oběd se vypravíte už kolem dvanácté, dopolední svačinka není potřeba. Jiná situace však nastává, je-li mezi jídly rozestup větší, než 6 – 7 hodin. Pak je nutné sníst alespoň něco malého, aby organismus doplnil potřebné živiny, a aby se nerozkolísala hladina krevního cukru (což v důsledku vede k přibírání hmotnosti).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tipy na zdravé a dietní snídaně

Tipy na zdravé a dietní obědy

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

 

Do dlouhého pracovního dne by se měly vejít svačiny hned dvě – dopolední a odpolední. Pokud si hlídáte hmotnost nebo chcete hubnout, klidně si dopřejte k dopolední svačině něco sladkého, ale odpoledne volte jídla spíš bílkovinné povahy. Sacharidy z dopoledního mlsání snadno během dne spálíte, ale odpoledne by se mohly uložit v podobě podkožního tuku.

Jestliže plánujete zařadit do druhé poloviny dne intenzivní pohybovou aktivitu, budete komplexní i jednoduché cukry potřebovat. Volte však lehká jídla, která Vám cvičení nebudou spíš znepříjemňovat.

Dopoledne si ke svačině můžete dát kus ovoce. Získáte vitamíny, vlákninu, vodu i přírodní cukr. S jeho množstvím to ale nepřehánějte. Bohatě bude stačit jeden větší banán, jablko, hruška nebo dvě mandarinky. Výhodou ovoce je, že je skladné, takže nic nebrání tomu, abyste měli svačinku s sebou v kabelce nebo v zásuvce pracovního stolu.

Nebojte se sáhnout ani po neslazené müsli tyčince bez polevy – zvlášť v práci, ve škole, při jízdě v MHD, autem nebo na procházce s dětmi je rychlá svačinka v obalu velmi praktická.

V první polovině dne si klidně můžete zamlsat – když si dáte ke kávě kousek koláče nebo muffin, nemusíte se bát přibírání. Neslazený bílý jogurt s ořechy by byl sice lepší volbou, ale právě teď je doba, kdy se tělo se sladkým jídlem popere nejlépe.

Neslazený bílý jogurt, ořechy a semínka jsou vhodnou svačinou kdykoliv. Obsahují spoustu prospěšných látek, které udrží Váš organismus i mozek v chodu, takže nehrozí, že byste pak padali únavou na pracovní stůl nebo usínali na poradách.

Odpolední svačina číslo jedna pro hubnoutí je sýr Cottage nebo odtučněný tvaroh, jenom lehce přislazený. Tvaroh i Cottage se pyšní vysokým podílem kaseinu, což je bílkovina, která se vstřebává velmi pomalu a zajistí Vaším svalům přísun živin na dlouhou dobu. Tvaroh je také vhodnou volbou na noc, zvlášť pro sportující jedince – díky němu svaly během spánku nestrádají.

Před cvičením si namažte kousek celozrnného pečiva, pár knäckebrotů nebo několik rýžových či kukuřičných chlebíčků tvarohovou pomazánkou nebo čerstvý sýrem a zakousněte se do libové šunky. Pro sportovní výkon budete potřebovat energii a tu Vám právě komplexní sacharidy dodají. Po cvičení si dejte něco s obsahem jednoduchých cukrů (třeba ovoce nebo pudink) a pak sáhněte po bílkovinách (masu, vejcích, nízkotučných mléčných výrobcích).

Když Vás trápí hlad nebo chuť před spaním, je ideálním snackem zelenina, obsahující minimum kalorií, ale zato hodně vlákniny, vitamínů a minerálů.

S velikostí svačin to nepřehánějte, ale ani je nevynechávejte. Tvoří podstatnou část denního příjmu energie a jsou také prevencí kolísání hmotnosti.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Principy správné výživy
Jídlo a výživa Zásady dětské výživy