Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Sladkosti – je to skutečně hřích?

Sladkosti – je to skutečně hřích?



Koblihy, dorty, koláčky, muffiny, zmrzlina, čokoláda, sušenky, bonbony, tyčinky – někoho nechávají chladným a pro jiné představují závislost nejvyššího stupně. Sladkosti mají tu kouzelnou moc udělat nám dobře, uklidnit nervy, potěšit smysly, vytvořit iluzi bezpečí a odnést nás na chvíli pryč od každodenního shonu.

Jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. V okamžiku, kdy se stanou nástrojem pro řešení nepříjemných emočních stavů a problémů a představují univerzálního utěšitele či dokonce přítele, nastává problém. Dokážou být silně návykové a zanedlouho o sobě dají vědět v podobě tukových polštářů kolem pasu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chutě a jejich vliv na člověka

Rizikové látky v potravinách

Vyhněte se hříchům, které ohrožují vaše srdce

 

Lidský organismus je evolučně nastavený tak, aby vyhledával sladkou chuť, protože ta znamenala již od pradávna energii. Cukr působí na centrální nervovou soustavu uklidňujícím účinkem, a proto je v obdobích zvýšeného stresu téměř nadlidský výkon sladkostem odolat.

Sladká chuť sama o sobě tak velký problém nepředstavuje – problémem je kombinace cukru s tukem a dalšími látkami, které vytvářejí vysokoenergetický mix skvělé chuti, jež je tak těžké odolat. V cukrářském průmyslu se navíc často používají trans-mastné kyseliny, které vznikají ztužováním rostlinných tuků a již dávno bylo prokázáno, že velmi škodí zdraví. Bílý cukr a bílá pšeničná mouka, přísady, bez kterých se žádný cukrář neobejde, nemají pro výživu člověka žádný význam – neobsahují vlákninu, minerály ani vitamíny, jen se podílejí na rozvoji nadváhy a rozkolísání hladiny krevního cukru (a v důsledku na diabetu II. typu). Ve spojení s tukem mají na svědomí zvýšenou hladinu cholesterolu, vysoký krevní tlak a další metabolická onemocnění.

Lidé si většinou vybírají potraviny podle chuti, nikoliv podle jejich dopadu na zdraví. O tom moc dobře producenti potravin vědí, a proto balí sladkosti do krásných a poutavých obalů a vytvářejí stále lákavější kombinace chutí.

Aby si byl člověk alespoň částečně jistý tím, co si dává do úst, musí pozorně číst etikety potravin a zkoumat jejich složení i energetickou hodnotu. Nelze totiž spolehlivě říct, že všechny lahůdky v pestrých obalech jsou učiněným zlem, a že ty, na kterých je napsané velkými písmeny „bio“, „fitness“ nebo „bez přidaného cukru“, jsou jednoznačně výhrou.

Jistotu, že po sladkostech nepřiberete a ani neohrozíte svoje zdraví, budete mít jedině tehdy, když je nebudete jíst vůbec, nebo když si je připravíte doma, s použitím zdravějších ingrediencí. Takový požadavek je ale pro většinu lidí nerealistický a málokomu stačí dát si místo mléčné čokolády jablko, jak někdy radí výživoví poradci a moudré časopisy.

Když už Vás chuť na sladké ovládne, vybírejte si kvalitní produkty, na kterých je uvedené jejich složení, nebo navštěvujte poctivé pekaře a cukráře, jež Vám budou schopni zaručit, že nepoužívají žádné chemikálie, umělé náhražky nebo nekvalitní ztužené tuky. Nemusíte se ale děsit ani v případě, že si dáte jednou za čas zmrzlinu nebo šáteček z listového těsta neznámého složení. Věřte, že to Vaše tělo zvládne a příště si vyberte zase něco zdravějšího.

Pokud chcete hubnout, sladké chuti se odnaučujte a nešiďte se umělými sladidly. Akorát svoje tělo zmatete. Jednou za čas si bez výčitek dopřejte kousek něčeho, co máte rádi a pak přebytečnou energii vysportujte. 


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Sušené ovoce - sladkosti pro zdraví