Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Jak zvládat stres – 2. díl

Jak zvládat stres – 2. díl

Bojujte jídlem proti stresu



Do stresu se člověk dostává v okamžiku, kdy jeho fyzické či psychické síly nestačí zvládat nároky okolí. A v takovém stavu je většina z nás bohužel velmi často.

 

Je velký rozdíl mezi akutním a chronickým stresem. Ten akutní je většinou náhlý, nečekaný, ale naštěstí časově omezený. Organismus se s ním snaží v daném momentě vyrovnat a únava se dostaví až poté. Naopak chronický stres je vcelku nevýrazný, nenápadný, dlouhodobý, ale zato mnohem zákeřnější.

 

Zatímco při akutním a závažném stresu mají lidé tendenci jíst méně nebo nejíst vůbec, při tom chronickém se oblíbenou berličkou stávají sladké a tučné potraviny, které, jak se lidově říká, dokážou obalit nervy. Chronický stres se pak může stát jednou z příčin nadváhy, bolestí zad, ale také infarktů nebo mozkových mrtvic.

Stresová reakce je především fyziologická. Během zátěže se v našich tělech děje bezpočet různých chemických reakcí a k těm je potřeba energie. Ať se jedná o stres akutní nebo dlouhodobý, nejedením nebo naopak přejídáním se a konzumací nevhodných potravin si akorát přitížíme.

Když energii do těla nebudete dodávat vůbec a místo toho sáhnete po kávě a cigaretách, organismu bude chybět síla na vyrovnání se se zátěží. I když tedy v době náhlého stresu nemáte na jedení ani pomyšlení, myslete to, co bude pak a dopřejte si lehké a výživné jídlo, které pomůže fyzické i psychické síly zregenerovat.

Stejně tak se při dlouhodobém, chronickém stresu nekrmte sladkostmi s vysokým glykemickým indexem, který ještě víc rozkolísá hladinu krevního cukru, takže se budete po jejich snědení cítit mnohem hůř. Tučné a hodně slané potraviny vám zase zvednou tlak a množství podkožního tuku, což lidské tělo v období stresu také zrovna nepotřebuje.

Evolučně je organismus nastavený tak, aby v době stresu vyhledával energeticky bohaté potraviny. Lidé vždy zkonzumovaný tuk a cukr využili, protože v minulosti měl stres podobu útoků šelem nebo nepřátelských kmenů. Dnes na nás ale nikdo neútočí, nemusíme prchat ani se fyzicky bránit, a dlouhým vysedáváním v kanceláři u počítače tuto přebytečnou energii opravdu nespálíme.

Nevhodné stravování v době stresu má za následek přibývání na váze nebo úbytek svalové hmoty. Když pak situace pomine, přichází další stres, a to ve formě nedopnutých kalhot nebo zhoršené fyzické kondice. I když je tedy příjemné dát si něco „na nervy“, myslete i na to, jaké to bude mít následky v budoucnu.

Ve stresu jezte pravidelně, i když právě nemáte chuť ani hlad. Zapomeňte na čokoládu, sladké tyčinky, sušenky, koblihy i smažená a tučná jídla a raději si dejte lehký salát s tuňákem. Křupání lístků ledového salátu a šťavnaté papriky vás uklidní stejně dobře, jako křupání sušenky, ale navíc vám dodá vitamíny a vlákninu.


Jako uklidňující prostředek využijte cvičení, které má zázračnou schopnost chronický stres odbourat a přivést vás na jiné myšlenky. Také se pak zmenší pravděpodobnost, že budete mít nepřekonatelné chutě na sladké.

 

Zacvičit si s trenérkou Marií a nenechte stresu, aby nad vámi získal moc.

 

Proti-stresu-2dil.jpg

 

Stresu se dnes nevyhne téměř nikdo, ale následky, které s sebou nese, může každý minimalizovat správným jídelníčkem, dostatkem pohybu a odpočinku i pobytem pod otevřeným nebem na čerstvém vzduchu.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Jak zvládat stres – 1. díl