Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Vánoční menu – chutně a dietně

Vánoční menu – chutně a dietně



Štědrý den se blíží mílovými kroky a s tím nastává i otázka, jak si připravit vánoční tabuli tak, abychom v lednu neplakali při nedopnutí oblíbených kalhot.

V souvislosti s nežádoucím nabíráním tukových zásob přes Vánoce se vede spor o to, zda je lepší připravit si klasická sváteční jídla (tučná, smažená, sladká), ale sníst jich méně a vykompenzovat kalorický nadbytek pohybem, nebo zkusit tradiční menu pozměnit použitím zdravějších a dietnějších přísad.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak připravit kapra

Jak nepřibrat o Vánocích

Jak překonat lenost a jít opravdu cvičit

 

Tím, že si jednou za rok dopřejete něco smaženého a tučného, nijak zásadně svoje zdraví sice neohrozíte, ale pro mnohé je pak těžké udržet se a po hodování se vrátit do zaběhnutých kolejí. Navíc jídla, která považujeme dnes za tradiční, vlastně vůbec tradiční nejsou.

V minulosti naši předkové do Vánoc drželi půst a pak jedli kubu z hub a krupek, čerstvé i sušené ovoce (nikoliv slazený ananas, ale třeba jablečné křížaly), čočku, hrách, chléb, obilné kaše a vánočku. Ještě na začátku 20. století o rybě, jako tradičním pokrmu nikdo neslyšel. Smažený kapr s majonézovým salátem a cukroví z průmyslově zpracovaného tuku a rafinovaného cukru se na stolech během Vánoc rozhodně nevyskytovali.

Velmi důležité je, jaké tradice si zavedete ve Vaší vlastní rodině. Pokud se tradičním v tomto smyslu stane špaldové cukroví s třtinovým cukrem a pečený pstruh s lilkem, je to stejně tak slavnostní, jako cokoliv jiného.

V případě, že trváte na „klasice“ v podobě rybí polévky, salátu se smaženým kaprem a cukroví, zkuste menu ozdravit tím, že použijete opravdu kvalitní suroviny, případně jejich zdravější alternativy. Rybí polévku nezahušťujte, salát připravte s bílým jogurtem a kapra upečte nebo rychle osmahněte bez trojobalu na minimu másla. Při pečení cukroví použijte celozrnnou mouku, třtinový cukr a pravé máslo nebo dobrý rostlinný tuk.

Zde je příklad dietního vánočního menu, od rána až do půlnoci:


Snídaně: Den začněte velkou sklenicí vody, která doplní tekutiny po dlouhé noci. Připravte si ovesnou kaši s trochou tvarohu nebo jogurtu, ozdobte ji ovocem, ale nedoslazujte. Zkuste si z obyčejných vloček udělat slavnostní pokrm, třeba použitím semínek z granátového jablka nebo kousky manga. Jezte pomalu, u prostřeného stolu. Dobrá káva s kapkou mléka také určitě neuškodí.

Svačina: Jestli vstáváte pozdě a snídáte dopoledne, svačinu klidně vynechejte, ale pokud jste ranní ptáčata, dejte si k dopolední svačině hrst ořechů, sušené ovoce a klidně pár kousků cukroví (to znamená cca 3).

Oběd:
K obědu volte lehké jídlo s dostatkem libových proteinů, jako je třeba kuřecí maso a rýže. Pro vytvoření slavnostnějšího pokrmu opět můžete přidat exotické suroviny, které si běžně nedopřáváte.

 

Svačina: Ano, svačte i na Štědrý den odpoledne. Když jídlo vynecháte, o to větší bude pravděpodobnost, že toho sníte mnohem víc večer. Dejte si třeba malý bílý jogurt nebo trochu zeleniny. Cukroví už nezobejte, na to byl prostor dopoledne.

Večeře: Snězte trochu polévky, dejte si bramborový salát s kaprem (nebo cokoliv jiného, zdravě připraveného), ale jídlem šetřete. Určitě si nepřidávejte a nedoplňujte energii ani po rozbalování dárků. Jídlo si užijte, vychutnejte a klidně ho doplňte suchým sektem nebo vínem.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Vánoční cukroví - tradičně ale zdravě
Jídlo a výživa 3 lahodné vánoční raw recepty nejen na vánoční cukroví
Jídlo a výživa Jak na dietní cukroví