Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Jak začít běhat a vydržet?

Jak začít běhat a vydržet?



Otázka jak začít běhat v poslední době napadá stále větší procento lidí. Je to vcelku pochopitelné – běh byl, je a vždycky bude sport nejméně náročný na čas a peníze. Navíc je to sport, při němž si nejlépe pročistíte hlavu a nejúčinněji se dostanete do kondice, upevníte zdraví a zbavíte se přebytečných kil.

Jak tedy začít běhat?
„Rada je snadná a vlastně jediná správná: Vezměte to pěkně zvolna!“ vysvětluje běžecký trenér Miloš Škorpil. To znamená, že se nesmíte snažit při svém začátečním běhání napodobovat Bolta, ale spíše želvu. Ta se taky nikam nežene, a pokud byste jí pozorovali déle, možná byste se nestačili divit, jak rychle vám zmizí z dohledu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se správně hýbat a jíst po padesátce

Co takhle zkusit intervalový trénink?

Jak správně relaxovat

 

Pěkně zvolna
Vzít to zvolna znamená běžet tak rychle, v případě běžce začátečníka tedy spíše tak pomalu, abyste se moc nezadýchali. V praxi je nejlepší si přizvat na běhání ještě nějakého parťáka, abyste s ním během společného běhu pokecali. To je totiž ten nejlepší kontrolní ukazatel, že jste své tempo nepřehnali – možnost při běhu, nebo chcete-li – při pohybu vpřed, plynně konverzovat. 

 

Pokud jste opravdu dlouho nesportovali a trpíte navíc nadváhou, začněte střídáním rychlé chůze a běhu po dvou minutách. Začněte 26 minutami. Snažte se chodit běhat či chodit a běhat ob den, vaše tělo si na to zvykne a za pár týdnů zjistíte, že už si den bez pohybu venku či ve fitku na páse neumíte představit.

Proč tak pomalu
Důvodů je více. Ten nejzásadnější je horší schopnost vašeho těla pracovat s kyslíkem. Tělo jej zatím potřebovalo, jen když jste doháněli autobus, tramvaj či vlak, nebo když jste se snažili chytit vašeho psího mazlíčka. Při pohybu spotřebovává tělo kyslík pro svaly, mozek a metabolizmus. Když se rozeběhnete moc rychle, budou si ho nárokovat jen svaly. Metabolický systém a mozek přijde zkrátka a vám se udělá špatně. Druhým důvodem je, že potřebujete postupně zapracovat – posílit i svaly, klouby, šlachy, úpony, vazy a také kosti a to chce čas, moře času, chcete-li mít z běhání časem ten pravý požitek a užitek.

Jak se na běhání obout a obléknout
Oblékněte se tak, abyste venku pociťovali mírný chlad – běh vás pak zahřeje na potřebnou teplotu. Je lépe si na sebe vzít více slabších vrstev než jednu silnou. Pokud jde o běžecké boty, opatřete si takové, v nichž se budete cítit nejlépe. Kvalitní běžecká obuv by vám měla umožňovat dobrý kontakt s povrchem, to znamená, že by neměla být moc tuhá, abyste cítili, po čem běžíte. Prsty nohou mají možnost volného pohybu, to znamená, že svršek boty by měl být pružný. Rozhodně si kupte běžecké boty o číslo větší, než jsou boty, které běžně nosíte!


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Běhej jako profík!
Cvičení a trendy Jak se zbavit tuku na břiše
Cvičení a trendy Nezapomínejte na paže. Ochablé paže nikoho nezaujmou.
Cvičení a trendy Skoncujte s větším pozadím jednou provždy