Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Cvičení a trendy

Vyberte si pohyb, který Vám padne

Vyberte si pohyb, který Vám padne



Chcete hubnout, tvarovat postavu, protáhnout se po dlouhém pracovním dni, nebo prostě jen na chvíli vypnout a odreagovat se? Ke všem těmto účelům skvěle poslouží pohyb. Každá pohybová aktivita se však nehodí pro každého. Velmi záleží, čeho chcete dosáhnout, jaké cíle si kladete, kolik máte času, ale také jaká osobnost jste Vy sama.
   
Cvičení a pohyb celkově by se měl stát přirozenou a příjemnou součástí Vašeho týdne. Je důležité, aby pohybová aktivita zapadala do Vašho harmonogramu a nenarušovala Vaše plány, ale také abyste se při cvičení cítila dobře.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cviky, které vás dostanou po porodu do formy

Zhubnete s ovocem?

Nedostatek pohybu je stejně zhoubné jako kouření

 

Zamyslete se nad tím, zda Vám vyhovuje vedení, nebo spíše volnost. Zda potřebujete, aby Vám někdo říkal, jak cvičit, nebo zda chcete být svým vlastním pánem. Každá z těchto možností má své výhody i nevýhody.

 

Cvičení s instruktorem
Dnes existuje nepřeberné množství různých lekcí ve fitness centrech, které jsou vedeny profesionálním instruktorem. Nesporná výhoda takových lekcí spočívá v tom, že instruktor Vám říká, co máte dělat, kontroluje, zda pohyb provádíte správně, měl by Vás podporovat, ale také motivovat a pomoct dosáhnout Vašich cílů.
   
Při lekcích, jako je joga či pilates je velmi důležité správné dýchání a provedení pohybů a při cvičení s instruktorem můžete odhodit starosti za hlavu a soustředit se jen na cvičení. Zároveň budete mít jistotu, že cvičíte správně a během cvičení si neublížíte. Při dynamičtějších lekcích, jako je například kickbox, tae-bo, HEAT či aerobic Vám trenér pomůže hlídat tepovou frekvenci, abyste optimálně spalovala tuky, hlídá, zda provádíte cvičení dobře a neubližujete si jím, ale především je Vám při cvičení motivací a podporou.
   
Dál můžete instruktora využít i při individuálních aktivitách, jako je cvičení v posilovně, kde ho budete mít jen pro sebe, individuálních lekcích jogy či pilates, ale také si můžete najmout trenéra například na golf či jízdu na kolečkových bruslích.

Cvičení bez instruktora

Pokud patříte spíš mezi solisty a raději cvičíte sama, můžete si vybrat pohyb, který bude zcela ve Vaší režii. Nikdo Vám nebude říkat, co a jak máte dělat a můžete se soustředit jen na své vlastní pocity. Bez vedení lze cvičit v posilovně, ale je vhodné se alspoň několik prvních lekcí nechat vést, abyste si cvičením spíše neškodila. Skvělým pohybem, při kterém nepotřebujete vedení trenéra může být běh, nordic walking, jízda na kolečkových bruslích, plavání či jízda na kole. Můžete běžet  či jet tak rychle, jak Vám to vyhovuje, nikdo Vás nehoní, cvičení naplánujete jen podle sebe. Je pouze na Vás, zda k cvičení přizvete kamarádku či přítele, zda si vezmete s sebou svou oblíbenou hudbu a kdy a jak dlouho se budete pohybu věnovat.

Dál zvažte, zda raději cvičíte sama, s kamarádkou nebo ve větší skupině. Společnost druhých může být při sportu pro někoho motivací, pro někoho naopak zátěží. Velmi také záleží na tom, v jakém jste zdravotním stavu, kondici, kolik máte na cvičení času, ale také jaký typ člověka jste. Podle toho, zda Vám vyhovuje cvičení v pomalejším nebo rychlejším tempu, si můžete zvolit z následujících kategorií.

Body & mind cvičení
Cvičení, jako je joga či pilates je vhodné pro naprosto všechny věkové kategorie. Je to cvičení, kdy se věnujete hlavně sama sobě a svým pocitům. Cvičení probíhá v pomalejším tempu, což však zdaleka neznamená, že by nebylo fyzicky náročné. Cvičení nevyžaduje, abyste byla zvlášť ohebná či silná, protože takové druhy cvičení by měly respektovat právě Vaši aktuální formu. Můžete cvičit pod vedením instruktora, který by měl být schopný pozice přizpůsobit právě Vašim potřebám, ale také lze cvičit doma o samotě. Takový druh cvičení není zaměřený na spalování podkožního tuku, ale především na zpevnění hluboce uložených svalů, na prevenci bolesti zad a kloubů, protažení a posílení celého těla a na práci s dechem. Cvičení působí antistresově, má pozitivní vliv na Vaši psychiku a může Vám pomoct dosáhnout duševní pohody a harmonie. Mezi tzv. body & mind cvičení patří klasická hatha yoga, kdy cvičíte v pomalém tempu, výdrže v jednotlivých pozicích jsou delší a věnujete se také relaxaci a dechovým technikám, power yoga, která je dynamičtější ale také pilates, jenž je zaměřený především na práci s centem těla.

Dymamické cvičení
Rychlejší formy cvičení, ať už ve fitness centrech či u Vás doma nebo venku jsou vhodné pro odreagování se, vybití přebytečné energie, uvolnění stresu a napětí, ale také pro spalování tuku a formování postavy. U takových cvičení, jako je aerobic, kickbox, tae-bo, běh, jízda na kole či kolečkových bruslích, squash, tenis či spinning je důležité uvědomit si, čeho chci vlastně dosáhnout. Pokud chcete cvičením formovat postavu a spalovat tuky, je důležité správně dýchat a cvičit v přiměřeném tempu. Pokud se cvičením chcete odreagovat a vyčistit si hlavu, pak se zaměřte hlavně na to, aby Vás cvičení bavilo a zároveň se zlepšovala Vaše fyzická kondice. Mezi dynamická cvičení řadíme především aktivity, při kterých Vám stoupne tepová frekvence a tělo začne čerpat energii z Vašich tukových zásob. Nesporným přínosem rychlejších pohybových aktivit je také uvolňování endorfínů, hormonů dobré nálady, a Vy se pak budete cítit skvěle fyzicky i psychicky. Mezi takové aktivity, které Vám pomohou formovat postavu, ale také zlepšit náladu  patří aerobic, Zumba, kickbox, HEAT, běh, jízda na kole či bruslích, tanec a mnoho dalších, takže je jen na Vás, po které z nich sáhnete.

Ať už Vám vyhovuje cvičení ráno či večer, o samotě nebo s někým, pomalé či rychlé, je důležité, abyste se na ně těšila, užila si ho, a aby se stalo součástí vašeho životního stylu. Zároveň platí staré známé pravidlo, že pravidelnost ve cvičení je cestou k úspěchu.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Svaly - co o nich víte?
Cvičení a trendy Obtížně nabíráte svalovou hmotu?
Cvičení a trendy Stres zažeňte pohybem!