Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Jóga

Jóga

Představujeme cvičení z portálu FITHALL.cz



Co obnáší cvičení, která najdete na našem portálu? Co potřebujete pro to, abyste doma dosáhli co nejlepších výsledků? To vše se dozvíte v našem seriálu, v němž vám spolu s našimi trenérkami jednotlivá cvičení představíme. Dnes je na řadě jóga, kterou na FITHALL.cz vede Zuzana Klingrová.

 

Na první pohled působí jako pouhé protahování, nicméně šetrným způsobem zvyšuje pružnost těla, hybnost kloubů i páteře, odstraňuje svalovou nerovnováhu. Díky meditačním, koncenračním a relaxačním technikám, které jsou rovněž součástí cvičení, působí pozitivně na psychiku. A co je důležité – cvičení  není omezeno věkem. Respektuje totiž individuální možnosti každého a pomáhá mu postupně zvyšovat tělesnou i psychickou kondici.


O józe
„Kromě toho, že zvyšuje pružnost svalů, má jóga mnoho pozitivních účinků na organismus. V první řadě zlepšuje soustředění, její pravidelné cvičení jógy pomáhá snižovat krevní tlak a stabilizovat tepovou frekvenci. Příznivě působí na snížění hladiny cukru v krvi, protože pravidelné cvičení jógy přispívá i ke snižování hmotnosti. A v neposlední řadě snižuje hladinu kortizolu, což pomáhá lépe zvládat stres a úzkost,“ vysvětluje trenérka
Podle ní je velkou výhodou i fakt, že existuje navíc několik typů jógy, takže si vyberou i ti, jimž klasická jóga z nějakého důvodu nevyhovuje. Jak velký je rozdíl mezi jednotlivými typy jógy? „Používají se stejné pozice - asany, ale systém výuky, stavba lekce i obsahová stránka jsou různé,“ vysvětluje Zuzana a doplňuje: „Každý si tak může vybrat typ jógy, který ho v daném okamžiku oslovuje. Záleží samozřejmě na kondici, duševním i zdravotním stavu. Například bikram jóga není vhodná pro lidi, kteří mají problémy s vysokým krevním tlakem, kardiaky a podobně.“

 

Jóga versus pilates
Posílení těla, dokonalé protažení. Tohle mají zcela jistě obě jmenovaná cvičení  společné. V čemu se vlastně liší a jaký je mezi nimi rozdíl? „Na první pohled to skutečně může působit, že jsou ta cvičení totožná, ale zdání klame. Jóga totiž narozdíl od pilates navíc stimuluje funkci vnitřních orgánů. A ačkoli se to možná někomu nebude zdát, má také velký vliv na psychický stav člověka – tady ale záleží na typu jógy, což je na samostatnou stať.“

Kde se dá cvičit
Jóga se dá cvičit v podstatě kdekoli. „Není náročná na prostor, ani vybavení. Stačí vám  pohodlné oblečení, jógová podložka, ručník nebo provaz na protahování. Rozhodně si ale dávejte pozor na teplotu. Při cvičení by vám neměla být zima, aby nedošlo ke zranění svalů, svalových úponů,“ radí Klingrorá. Dodává, že nenáročné je toto cvičení i na hudbu, ta prý není vůbec důležitá. „Naopak! Většina lekcí se cvičí bez hudby nebo se pouští jen podkresová meditačně - relaxační hudba. Takže s obstaráváním speciálních cédéček si rozhodně nelámejte hlavu. “
Na otázku, zda se může do cvičení doma pustit úplný začátečník, odpovídá, že ano, ale stejně doporučuje najít si trenéra na konzultace. „Některé pozice totiž vyžadují asistenci lektora nebo alespoň předchozí konzultaci, abyste je prováděli správně, proto dříve nebo později něčí pomoc potřebovat budete. Faktem je, že jóga je ze šedesáti procent o samostudiu, a na to určitě stačíte. Pokud se ale chcete rozvíjet a zdokonalovat, doporučuji vám najít si lektora, se kterým budete vše konzultovat.“

Typy jógy:
Ashtanga Vinyasa  -  velmi dynamický styl jógy. Jeho základem je vědomý způsob dýchání a na něm postavené série pozic, které mohou být výzvou i pro ty nejnáročnější.


Bikramjóga - sestava 26 pozicí, která se cvičí v místnosti o teplotě 28 °C. Napomáhá zlepšení fyzické kondice i vnitřní očistě těla.


Hathajóga -  upřednostňuje pomalé pohyby, plynulost a výdrž v pozicích. Cvičení reguluje dýchání, vede k masáži vnitřních orgánů, povzbuzuje látkovou výměnu, žlázy s vnitřní sekrecí, uvolňuje klouby a páteř.

Integrální jóga -  patří k pomalejšímu typu cvičení, rozhýbe a protáhne celé tělo, jde o  relaxační cvičení.

Jengarjóga - velmi důkladná forma , která se zaměřuje na detaily. Klade zásadní důraz na bezvadné vyrovnání těla podle tělesné osy.

Kundalinijóga - asi nejvšednější ze všech jógových disciplín.

Powerjóga - dynamická jóga je zajímavou alternativou také například k aerobicu nebo pilates. Narozdíl od tradiční jógy, kde se v jednotlivých pozicích setrvává poměrně dlouho, se v power józe pozice dynamicky střídají. Důraz je kladen na sílu a ohebnost. Proto je proto fyzicky náročnější než tradiční jóga a může proto pomoci i při hubnutí nebo udržení váhy.

Satjánandajóga -  zahrnuje vnitřní očistné techniky i meditaci , klade důraz na duchovno a sebeuvědomování.

 

Cvičební hodiny Jógy na portále FITHALL.cz naleznete zde


EXTRA INFO - Jóga

Nač působí

Zvyšuje pružnost těla, hybnost kloubů i páteře, odstraňuje svalovou nerovnováhu. Díky meditačním, koncenračním a relaxačním technikám, které jsou rovněž součástí cvičení, působí pozitivně na psychiku.


Pomůcky ke cvičení
Jógová podložka a ručník nebo provaz na protahování


Doporučené oblečení
Tepláky či legíny, tričko nebo trikot


Fáze cvičení lekce
Mluvíme-li o hatha józe (každá jóga to má jinak), je vždy daný systém zahřívání těla, zařazování pozic. Hatha jóga pracuje v systému tvorby lekce s dobou, kdy cvičíte (ráno, poledne, večer), s ročním obdobím a s fází měsíce.


Jídlo a pití
Voda

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Bodystyling
Cvičení a trendy Pilates