Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Proč potřebujete svaly

Proč potřebujete svaly



Svaly jsou důležitou součástí pohybového aparátu. Čím jste trénovanější, tím pevnější máte tělo. Abyste si mohli svaly vybudovat, měli byste o nich také něco vědět. Pokud pochopíte jejich zákonitosti a reakce, tím snadněji se vám bude cviči. Kormě tohot získáte i lepší pocit.

 

Několik důležitých informací o svalech:

 

1. Naše svalstvo je životně důležité, protože nám umožňuje pohyb - ať už při joggingu, při chůzi, nebo i při čištění zubů. Bez svalů nejde vůbec nic.

 

2. Na rozdíl od hladkého svalstva (například ve střevní stěně) můžeme kosterní svalstvo pomocí speciálních cviků cíleně trénovat. Ke kosternímu svalstvu patří přes 400 volně ovladatelných svalů. Z větší části jsou spojeny šlachami s kosterními kostmi a tím i s pasivním pohybovým aparátem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Pijte!

Jak přdejít úrazům při sportu.

Proplavte se ke krásnému tělu.

 

3.    Naše svaly jsou na jedné straně motory pro náš celkový pohybový aparát, ale na druhé straně také „sloupy", na kterých spočívá statika našeho těla. Trénované svaly proto zlepšují jak svobodu našeho pohybu, tak i naše držení těla.

 

4.    U žen tvoří svaly asi 25 až 30 procent, u mužů dokonce 40 až 50 procent tělesné hmoty. Největší je mimochodem velký zádový sval, nejsilnější je náš žvýkací sval.

 

5.    Kosterní svalstvo se skládá ze svalových provazců a ty zase ze svalových vláken. Počet a složení těchto svalových vláken je u každého člověka jiné - ale jedno je všem společné: Svaly jsou tím výkonnější, čím lépe jsou trénovány, protože trénované svaly mohou aktivovat obzvláště hodně svalových vláken.

 

Správné podněty

 

Bez ohledu na genetické předpoklady je druh aktivovaných svalových vláken určován specifickým typem vašeho tréninku. Pokud chcete denně zvedat závaží nebo překonat rekord ve sprintu na 100 m, pak budete trénovat téměř výlučně vaše bílá svalová vlákna. Maratónští běžci, triatleti nebo jiní vytrvalostní sportovci posilují především červená svalová vlákna. S přibývajícím věkem se rychlá a pomalá svalová vlákna stále více směšují do jakési kombinované formy. Abyste zůstali ve formě, potřebujete (vy i vaše svaly) správnou porci podnětů - a ty můžete získávat pravidelným prováděním rychlých cviků na posilování svalstva.

 

Růst svalů

 

Není důležité, jak moc trénujete - počet vašich svalů se při tom nezmění! Kdo tedy říká, že „teď má víc svalů než předtím", myslí tím pouze to, že se zlepšil objem, tvar a pevnost jeho svalů. Zkrátka: jeho tělo vypadá sportovně a v kondici. Naše svaly mají schopnost přizpůsobit se různým typům zátěže. To také vysvětluje, proč je naše tělo po dlouholetém polehávání na gauči ochablé a těžkopádné. Vsedě (nebo vleže) totiž svaly téměř vůbec nepracují. A protože je aktivováno stále méně svalových vláken, sval v pravém slova smyslu ochabuje. Svaly potřebují pro svůj růst impulsy. Rychlé cviky na posílení svalstva uplatňují jak pomalé dynamické, tak i statické fáze. Cílem cvičení je „hypertrofie" - tím se v tomto případě myslí růst tloušťky svalů, což však neznamená, že byste si měli vyvinout „tlusté svaly", ale pouze to, že dochází k napnutí svalů, formování a zeštíhlení postavy a vyhlazení kůže.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků