Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Cvičení a trendy

Pilates

Pilates

Představujeme cvičení z portálu FITHALL.cz



Co obnáší cvičení, která najdete na našem portálu? Co potřebujete pro to, abyste doma dosáhli co nejlepších výsledků? To vše se dozvíte v našem seriálu, v němž vám spolu s našimi trenérkami jednotlivá cvičení představíme. Cvičením, kterému se můžete s portálem FITHALL.cz věnovat, je pilates. Ten vede trenérka Sabina Fiřtová.

 

Jednou větou – Pilates je metoda cvičení nazvaná podle pana Josepha Hubertuse Pilatese. Kdo to byl? Muž, který se narodil v Německu roku 1880. Jako dítě trpěl mnoha chorobami, což ho přimělo s osudem bojovat. Zaměřil se proto na sport jako na způsob pěstování tělesné síly a zdatnosti. A stal se výborným sportovcem. Současně studoval fyziologii člověka, zejména svalstvo těla a východní formy cvičení. Kombinací těchto forem cvičení, západní a východní, se začal tvořit jeho úžasný cvičební program, který se začal nazývat „kontrologie“, popisuje Sabina.

 

O cvičení Pilates
Tato metoda cvičení dnes uchvacuje velký počet lidí. Dnes se o Pilatek mluví jako o „inteligentní gymnastice“, kde hybnou pákou není síla, ale inteligence. „Cvičení Pilates ovlivňuje svalstvo zádové, břišní a hýžďové. Tím vytváří základ správného držení těla, rozvíjí sílu, ohebnost, pružnost, rovnováhu, koordinaci a věnuje se správnému dýchání. Principem cvičení je soustředěné, plynulé provádění cviků. Přesně si uvědomujeme celý průběh pohybu. Velmi důležitá a žádoucí při cvičení je námaha, ale pozor na přepínání! Proto se snažte zejména při cvičení doma odhadnout dobře své síly a schopnosti. Počet opakování jednotlivých cviků nesmí vést k únavě svalů a k vyčerpání. Cvičení má tělu dodávat energii, pohodu a příjemný pocit. Jestliže cítíte, že další opakování cviku nezvládnete, nedělejte ho. Uvidíte, že po několika lekcích to bude lepší.“

Sabina zdůrazňuje, že mimořádné metodě Pilates je, že s každým cvikem ovlivňujete a stabilizujete střed těla – nazývaný v této metodě „POWERHOUSE“. Během celého cvičení se snažíte a učíte provádět pohyby z centra do periferie. Už při vlastní představě pohybu, který chcete provést, aktivujete „powerhouse“ a tím hluboký stabilizační svalový systém těla. Tento silný a správně aktivovaný střed těla vytváří předpoklady pro správné držení těla a může ochránit především záda, ale i ostatní klouby a svaly před poraněním.

 

Kde se dá cvičit
Výhoda Pilatesu je i to, že se dá cvičit v podstatě kdekoli. „Není nijak náročný na prostor, ani vybavení. Potřebujete pouze pohodlné oblečení, podložku, ručník a samozřejmě klid, aby vás během vyhrazené doby nikdo nerušil,“ radí Fiřtová. Dodává, že u tohoto cvičení není nijak důležitá hudba. „Naopak u začátečníků je lepší cvičit bez hudby, aby se mohli více soustředit na provedení pohybu. Pokročilí, kteří už jednotlivé cviky a sestavičky znají, si klidně hudbu ke cvičení, podle mého názoru, mohou dopřát.“
Na otázku, zda se může do cvičení doma pustit úplný začátečník, odpovídá, že to by nedoporučovala. „Jestliže se cvičením Pilates začínáte, je dobré navštívit absolvovat hodin s trenérem. Toto cvičení  je totiž postaveno na detailech a ty je třeba důsledně hlídat a pochopit, abyste si cvičením spíše neubližovali! Základy byste tedy měli získávat pod dohledem odborníka, teprve pak doporučuji cvičit doma.“

 

Pilates a pomůcky
K tomu, abyste mohli s Pilates začít, stačí njen málo. Pokud ale chcete zkusit cvičení na strojích či s pomůckami, proč ne.  „Klasický Pilates se cvičí na podložce, popřípadě na originál Pilates strojích, které najdete v některých pilates studiích. Ovšem můžeme využít také velké množství cvičebních  pomůcek – například Pilates magic cirkle, Pilates cop, over-ball, fit-ball, fitnes gumy, nebo třeba jen srolovaný ručník... Některé pomůcky se užívají pro zjednodušení provedení cviku, jiné zas pro jeho ztížení a nebo jiný silnější prožitek pohybu.“

 

Cvičební hodiny Pilates na portále FITHALL.cz naleznete zde

 

 

EXTRA INFO
Josef Hubertus Pilates

Josepha Hubertuse Pilatese se narodil se v Německu roku 1880. Jako dítě trpěl mnoha chorobami, a ty ho přiměly s tímto osudem bojovat. Zaměřil se na sport jako na způsob pěstování tělesné síly a zdatnosti a stal se výborným sportovcem. Současně studoval fyziologii člověka, zejména svalstvo těla a východní formy cvičení. Kombinací těchto forem cvičení, západní a východní, se začal tvořit jeho úžasný cvičební program, který se začal nazývat „kontrologie“. Tato metoda cvičení dnes uchvacuje velký počet lidí.

 

O cvičení Pilates
Co ovlivňuje  -
svalstvo zádové, břišní a hýžďové, rozvíjí sílu, ohebnost, pružnost, rovnováhu, koordinaci a věnuje se správnému dýchání.
Princip cvičení – soustředěné a plynulé provádění cviků. Důležitá je námaha, ne však přepínání



Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Jóga
Cvičení a trendy Bodystyling