Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Děti a sport

Děti a sport



Děti se potřebují hýbat a sportovní aktivity jsou tou nejlepší volbou. Jenže každý věk dítěte má jiné nároky na vytížení. Je důležité dbát na to, abyste svoje dítě nepřetěžovali a neměli na ně přehnané nároky. To by mohlo vést k nechuti dítěte vybraný sport provozovat nebo v nich dokonce vyvolat stres.

 

Řada sportů má různá omezení, výkonnostní nebo podle výšky dítěte. Organizované sporty také nejsou vhodné pro každé dítě – zvláště ne pro každý věk. Proto byste neměli podceňovat výběr aktivit a zvážit, jsou-li vytipované sporty pro vaše dítě vůbec vhodné. Při nedostatku zkušeností se raději poraďte s trenérem. Pokud se rozhodnete pro nějakou aktivitu, je důležité, abyste svoje dítě povzbuzovali a snažili se jim alespoň v začátku jít příkladem. Dbejte také na to, abyste dítě nadměrně nepřetěžovali. Po každé aktivitě je nutný dostatečný odpočinek. Nadměrné přetížení organismu totiž může zanechat v těle dítěte stres. Stres sice nutí celé tělo vydat ze sebe maximum a umožňuje člověku vyrovnávat se s nadměrnou zátěží, ale zároveň organismus vyčerpává a děti nevědí, jak stres zvládat. Jsou tedy mnohem zranitelnější.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sauna a děti.

Rozvádíme se... Jak to řící dětem?

Naučte děti uklízet.

 

Dětí předškolního věku (3-5let) - základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, učitele nebo trenéra.

 

Dětí mladšího školního věku (6 - 11let) - základem jsou hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve školních lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

 

Děti staršího školního věku (11-15letech) - tady se již vytváří vztah ke sportu nejen jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10-13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

Dorostenecký věk (15-18) - v tomto období se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Zabavte děti pohybem