Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Cvičení a trendy

Stres zažeňte pohybem!

Stres zažeňte pohybem!



Kdo znás není občas vystaven velkému stresu. Může za to uspěchaná doba, příliš vysoko stanovené cíle nebo nenadálé těžké životní situace. Ne vždy se tělu podaří vše zvládnout bez problémů. Nemusíte si ani sáhnout na tzv. samé dno, abyste pocítili, co takový stres dokáže způsobit. Takovým pomyslným záchranným kruhem ale může být obyčejný pohyb.

 

Rozlišujeme dva druhy stresu. Eustres vyvolává pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje člověka k vyšším anebo lepším výkonům a distres, jež způsobí nadměrná zátěž, která může člověka poškodit a vyvolat onemocnění nebo dokonce i smrt.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chůze nebo běh?

Srdce vám může zlomit stres.

Zařaďte do svého jídelníčku léto.

 

Fyzická aktivita a stres

 

Tělo dostávají do tzv. bojové pohotovosti stresové hormony zvané adrenalin, kortizon a kortizol. Krev proudí do našich svalů, látková výměna se snižuje, krevní cukr a cholesterol se zvyšuje a naše dýchání je tím pádem intenzivnější a hlubší. Přepadl nás stres. Pokud se ale budete věnovat nějaké fyzické aktivitě, můžete jej lépe  zvládnout. Stresové látky se v těle totiž vstřebají a díky tomu se další hormony a látky, které mají naopak uklidňující a omlazovací efekt, dostanou do popředí. Pokud se nebudete dostatečně hýbat dlouhodobý stres způsobený psychikou začne ubírat z vašich tělesných zásob a obnova buněk se nebude dostatečně aktivovat. Tělo tak začne postupně ochabovat a riziko obezity a deprese se zvýší. Navíc při stresu organismus spotřebuje enormní množství vitamínu B, zinku a magnezia. Pokud tedy zažíváte stresové symptomy, pohyb by vám mohl být nápomocný k tomu, abyste se stresu zbavili. Dobrá je i horká koupel před spaním. Během relaxace v lázni se uvolní melatonin, který je předpokladem pro dobrý a zdravý noční spánek. Jste-li ovšem příliš stresovaní, měli byste se vyvarovat tréninku a nejprve se poradit s lékařem. A to z důvodu, abyste nezatížili své tělo ještě více.

 

Pozitivní efekt z pohybu:

 

Snižuje množství stresových hormonů.
Zvyšuje množství látek, které způsobují tělesné i duševní uvolnění po tréninku.
Zvyšuje citlivost inzulínu, který snižuje riziko vzniku např. diabetes.
Spotřebovává glukózu a cholesterol, které se při stresu uvolňují.


Negativní efekt stresu:

 

Ničí tělesnou tkáň.
Zhoršuje látkovou výměnu.
Zvyšuje hodnoty cukru v krvi.
Zvyšuje úroveň cholesterolu v krvi.
Negativně ovlivňuje imunitní systém.
Může vést k nemocem spojených se stresem.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Pohybová aktivita a její vliv na člověka
Jídlo a výživa Zdraví schované pod skořápkou