Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Letní sportování v přírodě

Letní sportování v přírodě



Do sportů v přírodě se můžete vrhnout, i když máte pocit, že je vaše kondice na nule. Sportovat můžete, i když ještě kojíte. Jsou to sporty, které vás fyzicky nevyčerpají. Nepotřebujete k nim speciální sportoviště ani velkou tréninkovou průpravu.

JOGGING
Neboli pomalý běh. Máte-li kamarádku, která vás přemlouvá, abyste si s ní šla do parku zaběhat, neváhejte. Uděláte něco pro své zdraví, navíc vám běh v pomalém tempu umožní si s ní i popovídat. A možná vás to chytne a budete chtít pokračovat, vždyť běh je pro člověka naprosto přirozený pohyb. Navíc si při něm posílíte srdce a imunitu, spálíte tuky, takže se vám časem vytvaruje postava. Také se vám zvedne nálada - běh je dobrý „antistresor“.

 

ČTĚTE TAKÉ:

20 důvodů k pohybu

Buďte stále aktivní

Pohybová aktivita a její vliv na člověka

 

Co potřebujete?
Oblečení si můžete vzít stejné, jako na cvičení: pohodlné bavlněné triko, tepláky, legíny nebo šortky. Máte-li termo prádlo, jež dobře saje pot, sáhněte po něm. I když poběžíte pomalu, dá se předpokládat, že se zpotíte. Když se budete chtít joggingu věnovat dál, vydejte se určitě do obchodu se sportovní obuví a kupte si pořádné běžecké boty – tahle investice se rozhodně vyplatí. Ucítíte, jak tlumí každý krok a vaše nohy nebudou tak unavené.

Jak začít?
Hlavně nechtějte hned napoprvé strhnout rekord a běžet třeba hodinu. Pro začátek stačí 20 až 30 minut a přitom střídat běh s chůzí – říká se tomu indiánský běh (indiáni se takto přesunovali na velké vzdálenosti). Postupně chůzi ubírejte, až čas vyplníte pouze během. Později můžete přidávat i minuty. Ale pořád mějte na paměti, že jogging je běh v pomalém tempu. Neměla byste se při něm zadýchat tak, abyste nebyla schopná konverzovat s kamarádkou. Poběžíte-li sama, zkuste, zda můžete bez problémů mluvit. Pokud ne, raději zvolněte. Ideální je, když si na jogging uděláte čas třikrát v týdnu.

Co je dobré vědět
Před vyběhnutím se rozcvičte – pořádně se protáhněte. I když se to možná nezdá, při běhu zapojujete nejen svaly nohou, ale v podstatě celého těla. Když si těsně před během dáte těžší jídlo, nepoběží se vám dvakrát dobře. Lepší je běžet „nalačno“, nebo si čtvrt hodiny před startem dát banán nebo müsli tyčinku. Někdo běhá nejraději po ránu, protože ho pohyb dobře nastartuje do celého dne, ale to záleží na vašem gustu a možnostech. Jestliže poběžíte sama, raději se vyhněte osamělým místům. A poslední tip: Můžete-li si vybrat, zda budete běhat po měkkém (např. lesní terén) nebo tvrdém (asfalt) povrchu, tak si určitě zvolte ten první – bude to menší zátěž pro vaše klouby.


NORDIC WALKING

Neboli severská chůze. Tatam je doba, kdy lidé, kteří při chůzi používají hole, působili trochu exoticky. V mnoha místech dokonce dnes tyto hole půjčují, takže by pro vás neměl být problém zjistit, v čem je chůze s holemi lepší než ta běžná „bez“.

Proč chůze s holemi?
Běh na lyžích je velmi zdravý a může se mu věnovat i nesportovec. O severské chůzi, která se z něj vyvinula, se dá říci totéž. Ve srovnání s běžnou chůzí - tím, že máte hole – zapojujete daleko výrazněji do pohybu i horní polovinu těla. A to je dobré především pro uvolnění zádových svalů. Těch svalů, které jsou při celodenním vzpírání vašeho miminka řádně namáhány.
Na stránkách věnovaných Nordic Walking (www.czech-nordicwalking.com) se píše, že se při chůzi s holemi v rukách aktivizuje 90 % všech svalů v těle. Samozřejmě je tento sport dobrý pro srdce, celkovou kondici organizmu a psychickou pohodu. Při chůzi s holemi odlehčujete kloubům dolních končetin - je to tedy ideální sport pro ty, kdo mají nějaké to kilo navíc. Spotřeba kalorií je až o 40 % vyšší než při běžné chůzi. Hole oceníte určitě i v případě, že se s vaším děťátkem v krosničce na zádech vydáte do kopcovitého terénu – budete mít daleko větší stabilitu.

Co potřebujete?
Samozřejmě hole. Ty se sice na první pohled podobají lyžařským, ale jsou extrémně lehké, jejich útlé madlo se dobře drží v ruce a gumový kryt hrotů usnadňuje chůzi na asfaltu. Co se týká délky holí, platí totéž, co u „běžkařských“ – začátečníkům se doporučují hole kratší, pokročilým delší (správná délka holí se vypočítá vynásobením tělesné výšky faktorem 0,68). Oblečení je jako při pěších túrách. Určitě oceníte termo prádlo, které vaše tělo bude udržovat v sucho a teple. Nezbytné je samozřejmě pohodlné a kvalitní obutí pro pěší turistiku.

Kde začít?
Když pojedete na dovolenou do horského střediska nebo do lázní, zapátrejte, zda tam není Centrum Nordic Walking. Můžete se svěřit do rukou instruktora, který vás naučí, jak přesně má chůze s holemi vypadat. Fígl je v tom, že se v jednom okamžiku odehrává odpich hole a odraz chodidla na opačné straně, je to o pohyb, kdy se končetiny střídají křížem: vpředu je tedy pravá noha a levá hůl, pak zase levá noha a pravá hůl. Hole držíte šikmo dolů.

 

Zdroj: www.babyweb.cz


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy 20 důvodů k pohybu
Cvičení a trendy Pohybová aktivita a její vliv na člověka