Fithall magazín

Středa 22.11.2017 svátek má Cecílie

Cvičení a trendy

Kalanetika, aneb co dala světu Callan Pinckney

Kalanetika, aneb co dala světu Callan Pinckney



Pod označením „kalanetika“ se skrývá tělesné cvičení, jehož cílem je zpevnění a zformování postavy. Jeho propagátoři uvádějí, že není zaměřená na nárůst svalové hmoty, protože se trénuje jen s vlastní váhou a cviky jsou více či méně podobné strečinku.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vytvořte si vlastní tréninkový plán - zde je 8 tipů, jak na to!

10 tipů, díky kterým bude cvičení účinnější

Nesnášíte cvičení? Víme, jak to překonat!

 

Tvůrkyní tohoto stylu cvičení je Callan Pinckey a jeho kořeny spadají až do 80. let. Callan se inspirovala na lekcích klasického baletu, které jí pomohly překonat vrozené potíže s bolestmi zad. Vycházela z teorie, že při klasickém posilování se zapojují hlavně svaly povrchové, zatímco při kalanetice by měly víc pracovat svaly hluboko uložené, podílející se na držení i správné funkci těla. Účelem kalanetiky tedy není v první řadě úbytek hmotnosti nebo nárůst svaloviny, ale právě zpevnění středu těla a posturálních svalů. Biblí kalanetiky je kniha od Callan Pinckey, „Za deset hodin mladší o deset let“.

 Principem kalanetiky je časté opakování pohybů s malým rozsahem, a protože se při ní nijak neskáče, je vhodná také pro lidi s bolestmi kloubů či seniory. Doporučovala se ženám i mužům a dokonce také maminkám v těhotenství. K jejímu cvičení není potřeba žádné náčiní, pouze vlastní tělo, a lze ji provádět kdekoliv!

Co se týče efektivity kalanetiky, neexistují žádné studie, nicméně určitě je lepší cvičit kalanetiku, než nedělat vůbec nic. Díky kalanetice neredukujete přebytečné kilogramy ani nijak zvlášť neposílíte svaly, ale na druhou stranu každý impulz a podnět, který svému tělu poskytnete, není k zahození.

Kalanetika prožívala svou největší slávu v 80. letech, ale dnes je zastíněna jinými aktivitami, jako je třeba power jóga nebo pilates. 

Lekce se skládá z úvodního uvolnění a protažení, což zabere asi 15 minut, pak následuje samotné cvičení a na závěr se provádí relaxace. Cvičit lze s hudbou i bez ní – pokud se pro hudbu rozhodnete, měla by být spíš pomalejší, aby Vás nenutila cvičit rychle. Na skupinových lekcích by se člověk neměl porovnávat s ostatními, ale cviky provádět svým vlastním tempem, podle svých možností.

Cvičení kalanetiky je nenáročné a kdykoliv v průběhu lekci si můžete dopřát pauzu. Trénuje se naboso, v pohodlném oblečení. Jelikož bylo o kalanetice napsáno mnoho knih a natočeno spousta videí, cvičit můžete v pohodlí domova, a to bez obav, že byste cviky prováděli chybně – knihy i videa vám pomohou pohyby přesně zopakovat.

Pokud chcete hubnout, nebo nabrat svalovou hmotu, cvičení kalanetiky vám k tomu určitě nepomůže. Existují mnohem efektivnější styly cvičení, nicméně pokud jste po úraze, po operaci, trpíte bolestmi pohybového aparátu či máte velkou nadváhu, kalanetika vám neublíží.

Každý pohyb, který člověka učí vnímat svoje tělo, je užitečný. V případě, že s fyzickou aktivitou teprve začínáte, si však vyberte aktivitu, u které se brzo dostaví výsledky, aby Vás motivace cvičit zase brzo neopustila.

 

 

600x250_FITHALL_TV_v2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Cvičíte a stále to není vidět? My víme proč!
Cvičení a trendy Dýcháte správně při cvičení?
Magazín 6 znamení, že vám cvičení neprospívá