Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Cvičení a trendy

Jak zatočit s depresí? Cvičením!

Jak zatočit s depresí? Cvičením!



Depka, deprese, špatná nálada - to všechno jsou pojmy, které slýcháme dnes a denně. Není ale deprese jako deprese! Tak, jako i další pojmy z oboru psychiatrie, se i termín „deprese“ začal mezi lidmi používat zcela hovorově, k vyjádření běžných stavů psychiky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Stres zažeňte pohybem!

Jak působí cvičení na naše emoce

Nedostatek pohybu je stejně zhoubný jako kouření

   
Deprese, v pravém smyslu slova, je ale závažná diagnóza, definovaná (dle MKN 10) jako stav, kdy má jedinec zhoršenou náladu, sníženou energii a aktivitu. Dál je narušený smysl pro zábavu, osobní zájmy a schopnost koncentrace. I po minimální námaze se objevuje únava. Je narušen spánek i chuť k jídlu, sebehodnocení i sebedůvěra. Objevují se pocity viny a beznaděje a ještě spousta dalších negativních jevů, kterými se právě Mezinárodní klasifikace nemocí zeširoka zabývá.
   
Deprese, jakožto „depka“, která zastihne tu a tam každého, se projevuje také zhoršenou náladou, nicméně ta nedosahuje patologických hloubek a zanedlouho sama vymizí. Depka může být provázena plačtivostí, zvýšenou chutí k jídlu, podrážděností, apatií, leností i ztrátou motivace pro jakoukoliv činnost. Zatímco klinickou depresi cvičením léčit nelze, tu běžnou rozhodně ano!

 

Zde je několik důvodů, proč byste měli špatnou náladu rozehnat pohybem, nikoliv přejídáním se nebo popíjením alkoholu:

Endorfiny - při fyzické námaze se vyplavují hormony štěstí, endorfiny. Nemusíte brát žádná antidepresiva ani se nalévat vínem - přírodní drogu si vyrobte sami v sobě, a to intenzivním pohybem. Abyste při běhu pociťovali euforii a ne pekelná muka a trápení, je nutné běžet určitou vzdálenost - nazujte proto tenisky a vyzkoušejte si, kolik kilometrů potřebujete na výrobu hormonů právě Vy!

Aktivita - aktivita, a to nejen ta pohybová, je přesným opakem toho, co má člověk se špatnou náladou chuť dělat - nebo spíš nedělat. Nepodléhejte depresi a přimějte se k akci. Teď jde o to, kdo se vzdá dřív - Vy nebo špatná nálada? Dokonce i na psychiatrických odděleních se klinická deprese léčí činností, tak proč by to nemohlo fungovat i u Vás? Není nutné vyloženě sportovat - depresi rozeženete i klidnou, dlouhou procházkou jarní přírodou.

Řád - nepříjemným pocitům lidé často propadají, když jim začne ze života mizet řád. Tím, že si zvolíte a naplánujete pravidelné cvičení, se řád opět vrátí, den dostane strukturu a jasné obrysy a Vy uvidíte, že společně se spálenými kaloriemi mizí také chmury.

Pohyb je život - aktivita znamená život a neaktivita úpadek a smrt. Deprese nás nutí k polehávání, stranění se kolektivu, chumlání se do deky s hrnkem čaje a sebelítosti. Pokud cítíte, že není možné rozhýbat duši, rozpohybujte tělo a duše se po čase přidá. Nenáleží na tom, zda se vrhnete na klidnou  jógu nebo akční kick box - zkrátka se hýbejte. Jemně, pomalu, rychle, vztekle - to je jedno - prostě tak, jak Vám to vyhovuje!

Čistá hlava - cvičení funguje jako čistící prostředek na hlavu. Zbaví nás stresu, který je velice často strůjcem špatné a depresivní nálady. Předcházejte hromadění stresu prostřednictvím sportování a nedávejte depresi náskok ani o krok.

 

 

600x250_FITHALL_TV_v1.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Relaxace a stres
Zdravý životní styl Stres v práci
Zdravý životní styl 5 tipů, jak při stresu detoxikovat svůj organismus