Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Cvičení a trendy

Jak si při sportu neničit klouby?

Jak si při sportu neničit klouby?



Bolest kloubů a páteře - to je hymna dnešní doby. Skoro každý, koho se zeptáte, vám potvrdí, že ho trápí bolesti zad, bolesti kolenních kloubů, kyčlí, zápěstí a kdo ví čeho ještě. Bolesti zad a kloubů se staly jakousi normou - ten, koho nic nebolí, je vlastně tak trochu divný.
   
Jen v zanedbatelném procentu je za bolesti kloubů zodpovědná nějaká choroba - artróza, artritida či osteoporóza. Ten zbytek mají na svědomí vlastně také „nemoci“ - nadváha, sedavý životní styl, nedostatek pohybu, nevhodný pohyb, lenost a nevědomost.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Výživa pro silné kosti

Máte nadváhu? Zapomeňte na běhání v lese a skákání na hodinách fitness!

Strečink vám pomůže zefektivnit trénink a zachovat hybnost

  
Bolest kloubů není radno podceňovat už z toho důvodu, že je budeme pravděpodobně ještě potřebovat. Spoléhat se ale na doporučení lékařů nebo na doplňky stravy je krátkozraké a neúčinné. Tím, kdo vás může vašich bolavých kloubů zbavit, jste vy sami. Stačí hodně se hýbat a hýbat se zdravě!

 

Zde je několik tipů, jak zprovoznit vaše klouby a předejít dalším bolestem:

Zahřívejte - před jakoukoliv pohybovou aktivitou svoje klouby důkladně rozehřejte. Uvolníte tím šlachy kolem kloubů a rozproudíte kloubní maz. Tak, jak nejde natáhnout studenou žvýkačku, tak nejde ani hýbat ztuhlým kloubem. V udržení tepla Vám pomůže vhodně zvolené oblečení!

Mobilizujte - že zvednete paži nad hlavu, ale dál dozadu to nejde? Ano, nejde to, protože to neděláte. Naučte se znova používat svoje klouby tak, jak jsou k tomu stvořené. Seďte v tureckém sedu, seďte si na patách, viste, dřepějte, protahujte, mobilizujte.

Dřepějte - téměř každého bolí při dřepění kolena. Ta ale nebolí z dřepění, bolí z ne - dřepění. Jednu dobu se tradovalo, že bychom hluboký dřep neměli vůbec provádět, protože to ničí naše kolena. Příroda ale kolenům dala schopnost ohýbat se (jen se podívejte na malé děti!), tak je logické, že dřepění nikomu nemůže uškodit. Pokud vás bolí kolena, nejlepším lékem je postupný nácvik dřepu!

Odpružte - pokud víte, že budete sportovat na tvrdém terénu (běhat na asfaltu, skákat po prkenné podlaze), obujte si boty s odpruženou podrážkou. Ta při doskocích pohltí náraz a ochrání tím páteř, kolena, kyčle i kotníky.

Vyzujte se - vzdát se pohodlí odpružených tenisek a prozkoumat půdu bosým chodidlem je velice přínosné. Když budete chodit, běhat a cvičit jen v pevných, odpružených nebo kotníky zpevňujících botách, pomalu ochabnou svaly na chodidle i kolem kotníků. Chodidla a kotníky jsou základem všeho - vzpřímeného postoje, stability, ladnosti při chůzi a pohybu i síly. „Zouvejte“ se však postupně - pokud je vaše klenba zvyklá na nepřetržitou oporu, musí si bosou chůzí pomalu vybudovat svaly, které ji budou podpírat místo bot.

Posilujte - silovým tréninkem posílíte svaly kolem kloubů a tím jim poskytnete oporu, kterou potřebují. Zvedejte činky, dělejte kliky, posilujte břicho - zkrátka svoje svaly i klouby využívejte k tomu, k čemu by měly sloužit.

 

 

660x250_7.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Kosti potřebují minerály
Cvičení a trendy První návštěva posilovny - Návod jak na to!
Cvičení a trendy Proč cvičit strečink