Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Cvičení a trendy

Harmonie těla – 1. díl

Harmonie těla – 1. díl



Jestliže trpíte lehkou hormonální nerovnováhou jakéhokoliv původu, nemusíte se hned začít krmit umělými hormony. Vyzkoušejte nejdřív přírodní a přirozené způsoby jejich regulace a teprve v okamžiku, kdy tyto postupy selžou, vyhledejte odbornou pomoc. Přirozené cesty k úpravě fungování hormonů ale také můžete využít jako doplněk léčby, kterou Vám stanoví lékař (jedná li se o vážnější hormonální dysbalanci).
   
Nenásilnou cestu, jak naladit svoje hormony, představuje tzv. hormonální jóga. V zásadě se jedná o klasickou jógu, která klade důraz na procvičování ásán, jež mají pozitivní vliv právě na hormony v lidském těle.
   
Většina lekcí hormonální jógy se zaměřuje na ženskou problematiku, tedy na regulaci působení ženských pohlavních hormonů. Pomáhá s obtížemi, které provází menopauzu, předčasnou menopauzu, cysty na vaječnících, premenstruační syndrom, polycystycké vaječníky, ztrátu menstruačního cyklu i ovulace (pomáhá léčit neplodnost), ale také zvyšuje libido.
   
Z dalších oblastí je možné uvést pozitivní vliv tohoto cvičení na náladu i paměť, inkontinenci, osteoporózu, syndrom karpálního tunelu, nedostatečnou činnost štítné žlázy,  diabetes, nespavost, padání vlasů, lámavost nehtů, suchou pleť i akné a další potíže, které mají na svědomí hormonální výkyvy.
   
Hormonální jóga má neuvěřitelně široký záběr, a to z toho důvodu, že nespočet procesů v lidském těle je právě hormony řízeno. Nejedná se tedy o plané sliby, ale o prostý fakt. Když člověku nefungují hormony tak, jak mají, je narušené fungování celého organismu.
   
Jóga, zaměřující se na stimulaci hormonálního systému, není žádné šarlatánství - pomocí odběru krve a analýzy hormonálního profilu žen, jež hormonální jógu po nějakou dobu cvičily, se zjistilo, že hladina se hormonů skutečně zoptimalizovala!
   
Dávno se ví, že pohyb jako takový má na hormonální rovnováhu lidského těla velký vliv. Nejen ženské pohlavní hormony jsou pohybem regulovány - také hormony „hladu“ (leptin, ghrelin, inzulin), mužské pohlavní hormony (testosteron) i stresové hormony (adrenalin, kortizol) ovlivňuje fyzické cvičení víc, než cokoliv jiného. Z tohoto důvodu není hormonální jóga vhodná jen pro ženy, ale doporučuje se také mužům.
   
Tento druh cvičení využívá dynamické jógové pozice (již zmíněné ásány), především z tzv. kundalini jógy a hatha jógy, které jsou prověřené téměř staletími. Tyto specifické pozice povzbuzují krevní oběh, lymfatický systém, trávení, ale také přirozeně masírují vnitřní orgány i orgány s vnitřní sekrecí, produkující hormony. K jemné masáži žláz, produkujících hormony, se využívá také tzv. pránajáma, čili intenzivní dechové cvičení.
   
Hormonální jógu dnes vyučuje spousta jógových studií, kam si ji můžete přijít zacvičit. Inspirovat se lze ale také prostřednictvím knih nebo videí na našich stránkách FITHALL.cz.


Připravili jsme pro vás 5 cvičebních videí. Na každý den jedno. Máte se tedy na co těšit. 1. díl naší týdenní kampaně Harmonie těla je zde.

 

Hormonalni-joga-1dil.jpg

 

Při cvičení je nejdůležitější velmi rychlé a hlasité dýchání, zvané bhastrika: Při nádechu se pupík pohybuje směrem ven a při prudkém výdechu vzduch silně vyfouknete nosem, přičemž se pupík vtahuje dovnitř. Toto dýchání působí jako masáž na vnitřní orgány a aktivuje vaši vlastní energii.   

 

Pokud máte zájem takové cvičení vyzkoušet a tím pomoct svému tělu k lepšímu fungování, nečekejte zázraky po jedné odcvičené lekci - tak, jako všechno, i jóga potřebuje čas - buďte soustředění, vytrvalí, příliš netlačte na pilu a nechte vaše tělo, aby se uzdravilo v podstatě samo.

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků