Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Cvičení a trendy

NOVÝ SERIÁL: Fit po Vánocích s Marií – 3. díl

NOVÝ SERIÁL: Fit po Vánocích s Marií – 3. díl



Roční doba neovlivňuje jen stěhování ptáků, barvu listů na stromech a rysky teploměrů, ale také hubnutí a přibírání. Se změnami teplot totiž úzce souvisí nabídka pohybových aktivit i potravin, ale také různé svátky a oslavy nebo naopak období lenošení či nečinnosti.

Nelze jednoznačně říct, zda je pro snižování hmotnosti lepší léto nebo zima, protože každé z těchto období má svá pro i proti. Z hlediska metabolismu je celkem jedno, jaké je venku počasí. Je sice pravda, že v chladu vydává organismus energii na tvorbu tepla, ale v létě zase vydává energii na ochlazování.

 

Předešlé dva díly naleznete ZDE

 
Proto naše cvičení nenechávejte na jaro nebo léto. Začněte s trenérkou Marií hned. 3. díl seriálu Fit po Vánocích je tu pro vás.

 

Novy-serial-Fit-po-Vanocich-s-Marii-3dil.jpg



Co jíst před sportem a po něm?
Absolvovat kvalitní a smysluplný trénink bez správné výživy nelze. Auto na vodu také nejezdí, tak nechtějte ani po svém tělu, aby pracovalo bez adekvátního paliva.

Je velmi těžké obecně říct, co jíst před fyzickou aktivitou, a co po ní. Vždy totiž záleží na tom, co jíte během dne, jak vypadá pitný režim, v jaké jste kondici, a jak intenzivně cvičíte. Pravidlem číslo jedna je přijmout živiny před zátěží (cvičení na lačno není příliš opodstatněné) a doplnit je také po ní.

Před výkonem si dejte jídlo, které nezatíží vaše trávení. Vyhněte se tučným pokrmům, nejezte moc vlákniny, ale ani těžko stravitelných proteinů (tvaroh, hovězí maso). Dejte si komplexní sacharidy (celozrnné pečivo, těstoviny, rýži), jež udrží stálou hladinu cukru v krvi a budou svaly zásobovat energií po delší časový úsek. Na okamžitou vzpruhu fungují sacharidy jednoduché (džem, med, ovoce). Bílkoviny (např. plátek šunky nebo sýra) zase zajistí pocit sytosti.

Jestliže plánujete náročnou a dlouhodobou fyzickou aktivitu (dlouhé běhy, túry na kole, horské výšlapy), zvyšte celkové množství sacharidů ve stravě alespoň několik dní předem. V průběhu takové zátěže můžete sáhnout po speciálních doplňcích stravy, díky kterým obnovíte zásoby cukrů - většinou jsou prodávané ve formě gelů, nebo posvačte třeba obyčejný banán. Také není od věci dopřát si kůru z minerálů (hlavně hořčík, vápník a železo) a vitamínů, aby během výkonu nedošlo ke křečím, malátnosti, motání hlavy nebo kolapsovým stavům.

Při běžném tréninku (60 - 90 minut) není nutné nic jíst, ani není třeba pít vodu s cukrem. Organismus si bohatě vystačí s tím, co jste mu dodali v průběhu dne.

Po zátěži jsou svaly vyčerpané - spotřebovaly cukr, nezbytný pro svalovou práci i regeneraci, a proto ho potřebují urychleně doplnit. Neváhejte si dát hned v šatně posilovny nebo doma po docvičení ovoce, syrovátkový nápoj či sladký muffin (kterým se za úsilí zároveň odměníte, aniž byste přibrali). Asi po hodině snězte plnohodnotné jídlo s obsahem libových, nízkotučných bílkovin, komplexních sacharidů (vhodná je zelenina) a trochou zdravých tuků. Svaly tak dostanou všechno potřebné pro obnovení sil a organismus se bude rád zbavovat přebytečných tukových polštářů, protože nebude stresovaný hladověním a potřebou uchovat si co nejvíc energie.

V otázce stravy před a po cvičení je zásadní jedno pravidlo - musíte se aspoň trochu najíst před i po něm. Co a kdy konkrétně jíst, vyladíte časem. Pozorujte, jaká strava vám ve výkonu pomáhá a jaká naopak škodí. Nesledujte jen čísla na váze, ale také dbejte na to, aby svaly regenerovaly, plnily svou úlohu a hlavně na to, abyste se cítili dobře vy sami.


Další díl seriálu Fit po Vánocích vám přineseme v pondělí  16. 1. 2017.

Nevíte, jak na zdravou a vyváženou stravu? Nechte si poradit ZDE

Další 4. díl s Marií můžete shlédnout již nyní v Archivu FITHALL TV.

Více informací o FITHALL TV naleznete ZDE

 

Více informací o trenérce Marii si můžete zjistit ZDE

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vánocích s Marií – 1. díl
Cvičení a trendy NOVÝ SERIÁL: Fit po Vánocích s Marií – 2. díl